Firma – miejsce, w którym zderzają się ze sobą różne osobowości i w którym nierzadko dochodzi do konfliktów. Jednak to właśnie odpowiednie dotarcie się tych różnych osobowości i zbudowanie odpowiednich relacji powinno być jednym z nadrzędnych celów każdego przedsiębiorcy. To dobra współpraca między pracownikami ma często największy wpływ na rozwój firmy i osiągane przez nią wyniki. Ale… co właściwie znaczy „dobra współpraca”? Jak definiujemy to pojęcie i kiedy możemy w stu procentach uznać, że pracownicy w firmie doskonale się rozumieją? I w końcu – jak osiągnąć wspomniany już kolektyw? Sprawdźmy!
Dobra współpraca… popłaca!
Zacznijmy od cytatu, który idealnie zobrazuje nam czym tak naprawdę jest dobra współpraca między pracownikami. A jeżeli już cytować czyjeś słowa w kontekście biznesowym, to oczywiście Henry’ego Forda. To on powiedział kiedyś, że „połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, a wspólna praca to sukces”. I trudno się z tym nie zgodzić, szczególnie patrząc na to, jak funkcjonują największe przedsiębiorstwa. Według wielu ludzi sukcesu, którzy na swojej drodze do celu musieli zbudować zgrany team pracowników, to właśnie dobra współpraca odróżnia najlepsze firmy od tych, osiągających gorsze rezultaty.
Dobra współpraca. Dlaczego?
I – współpraca między pracownikami motywuje do działania.
II – pozwala szybciej i skuteczniej realizować zadania.
III – umożliwia wymianę myśli i tworzenie innowacyjnych koncepcji.
IV – daje możliwość szybkiej nauki.
I w końcu po piąte – tworzy dobrą atmosferę w firmie, a co za tym idzie – generuje zaangażowanie i lojalność względem przedsiębiorstwa.
Pomyśl! Czy lepiej pracować w zespole, który dobrze się rozumie? W zespole który jest otwarty na wzajemne pomysły członków i opiera się na zrozumieniu? Czy może w ekipie indywidualistów, którzy rywalizują ze sobą i wzajemnie podkładają sobie kłody pod nogi? Zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy, najlepsza jest to pierwsze.
A jak powinna wyglądać dobra współpraca między pracownikami?
Wielu pracodawcom wydaje się, że ich zespół funkcjonuje jak jeden organizm. Tymczasem w praktyce okazuje się, że nie jest tak dobrze jak mogłoby się wydawać. A przedsiębiorstwo nie rozwija się w takim tempie, jakie mogłoby osiągnąć. Po czym poznać, że współpraca między pracownikami jest dobra?
[bctt tweet=”zespół funkcjonuje jak jeden organizm” username=”Maniek_ZEN”]
-
Właściwa komunikacja
To, w jaki sposób pracownicy rozmawiają ze sobą i jak sprawnie odbywa się pomiędzy nimi wymiana informacji, ma ogromny wpływ na jakość współpracy. Jest ona dobra wtedy, gdy pracownicy potrafią przekazać sobie myśli szybko, słuchają siebie wzajemnie i są w stanie wyciągać odpowiednie wnioski. Oczywiście Twoim celem, jako pracodawcy, jest ułatwienie tej komunikacji, np. poprzez udostępnienie pracownikom telefonów czy komunikatorów internetowych. Dzięki nim nie będzie konieczności pokonywania ogromnych odległości pomiędzy biurami, by wymienić się informacjami.
-
Umiejętność rozwiązywania problemów
Dobra współpraca to taka, która pozwala wspólnymi siłami pokonywać kolejne przeszkody. Jeżeli więc widzisz, że Twoi pracownicy mają problem z grupowym wykonywaniem zadań, „burze mózgów” są nieefektywne, zaś konflikty nie są wyjaśniane, a nawarstwiają się, To wszystko może świadczyć o złej współpracy. Konieczne jest wypracowanie odpowiedniej strategii rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami. Tylko wtedy firma będzie się rozwijała. Oczywiście Twoim zadaniem jest pomoc podwładnym w stworzeniu takiej strategii.
-
Wzajemny szacunek
Pracownicy, którzy tworzyć będą zgrany zespół, nie muszą się wcale lubić. Często, ze względu na różnorodność lidzkich cech, będzie to niemożliwe. Wystarczy więc szacunek do drugiej osoby i akceptacja. Jeżeli nie będzie z tym problemu, dobra współpraca będzie możliwa do osiągnięcia.
-
Wspólne cele
Entuzjazm w wykonywaniu kolejnych zadań, wspólne dążenie do ich wykonania oraz chęć działania to podstawa jeśli chodzi o dobrą współpracę między pracownikami. Zgrany zespół musi mieć jeden cel i wykorzystywać wszelkie środki, by go zrealizować. Jeżeli widzisz, że cele są różne, podział obowiązków nie pozwala działać skutecznie, a terminarz z deadline’ami jest coraz bardziej napięty. To czas, by zareagować.
-
Otwartość i odwaga
Twój zespól powinien składać się z osób, które nie mają problemu z akceptacją innych poglądów czy odmiennego stylu bycia. Każdy z nas jest inny. Dobra współpraca między pracownikami jest możliwa tylko wtedy, gdy między pracownikami nie dochodzi do utarczek spowodowanych innym sposobem postrzegania rzeczywistości. Co więcej, w dobrym zespole każda osoba, nawet z natury zamknięta w sobie, nie powinna mieć oporów przed udzielaniem się w publicznych dyskusjach. Osiągnięcie tego będzie bardzo dużym krokiem do stworzenia wspomnianego już kolektywu.
-
Przywiązanie
Jeżeli Twoi pracownicy lubią wspólnie dowcipkować, często wychodzą na piwo po pracy, a uśmiechy często goszczą na ich twarzach – nawet w momencie realizacji trudnego zadania – możesz być pewny, że dobra współpraca pomiędzy nimi to formalność. Im bardzo pracownicy są ze sobą zżyci, tym przyjemniej im pracować wspólnie i realizować cele. Warto więc zadbać o to, by atmosfera w firmie była jak najlepsza.
[bctt tweet=”Im bardzo pracownicy są ze sobą zżyci, tym przyjemniej im pracować wspólnie i realizować cele” username=”Maniek_ZEN”]
Dobra współpraca to zasługa szefa – jak stworzyć kolektyw?
Przede wszystkim poprzez jasne wyznaczanie celów i podział obowiązków, stworzenie dobrych warunków do pracy i komunikacji, dając pracownikom szansę na wyrażanie swoich opinii i pozwalając drużynie działać wspólnie. Dobra współpraca między pracownikami nie zrodzi się od razu. Wymaga to czasu, odpowiedniego podejścia oraz cierpliwości. Twoje starania będą jednak popłacać i pozwolą Ci rozwijać biznes. Warto więc zrobić w tej dziedzinie jak najwięcej!
A Ty jak postrzegasz dobrą współpracę między pracownikami? Co powinno się na nią składać i… czy zawsze da się stworzyć wymarzony zespół? Podziel się z nami swoją opinią!
Redakcja MTConsulting