Czy możliwe jest pokonanie konkurencji bez inwestowania w nowe rozwiązania? Albo zdobywanie większej liczby klientów bez uczenia się metod reklamowania produktów czy usług? Nie. Tak samo niemożliwe jest zbudowanie dobrze prosperującej firmy bez organizowania szkoleń dla zatrudnionych w nim osób. To rozwój pracowników jest dzisiaj kluczem do sukcesu firmy. Bagatelizowanie rozwoju kompetencji pracowników może mieć daleko idące, negatywne konsekwencje. Oto główne powody, dla których należy inwestować w rozwój pracowników!
Rozwój pracowników… czyli właściwie co?
Organizowanie szkoleń dla osób zatrudnionych w firmie ma na celu poszerzenie lub zaktualizowanie ich wiedzy oraz praktycznych umiejętności. Mówiąc o rozwoju pracowników, myślimy o podwyższaniu ich kwalifikacji, zapoznawaniu ich z nowymi technologiami i zasadami bezpieczeństwa. Ponadto o szlifowaniu niezbędnych w codziennej pracy umiejętności, takich jak wykonywanie zadań w grupie czy organizacja czasu pracy. Rozwój pracowników niejedno ma imię, a Ty – jako pracodawca – musisz o niego zadbać. Dlaczego? Z sześciu kluczowych powodów. Oto one!
Powód nr 1 – Zyskujesz specjalistów
Nie jest tajemnicą, że w Polsce brakuje ekspertów w wielu dziedzinach. Część z nich wyjechała za granicę, inni zostali przechwyceni przez konkurencyjne przedsiębiorstwa. Rozkładamy ręce? Skąd! Zamiast zatrudniać specjalistę, który wie wszystko, możesz go stworzyć. Nie jest to wbrew pozorom skompilowane i drogie. Wystarczy zainwestować w kilka szkoleń z określonej dziedziny, dzięki którym nowy pracownik zdobędzie potrzebne kwalifikacje.
[bctt tweet=”w Polsce brakuje ekspertów w wielu dziedzinach” username=”Maniek_ZEN”]
Dzięki regularnym szkoleniom możliwy jest rozwój pracowników na wielu polach. Nie jest to tylko w zakresie wykonywanych obowiązków, ale też w sferze mentalnej. A posiadając specjalistów o odpowiednim podejściu do pracy i dużej motywacji, przybliżasz się do celu.
Powód nr 2 – Rozwój pracowników to wyższa jakość działania
I to na wielu polach – począwszy od produkcji, przez obsługę klienta, a skończywszy na marketingu. Dbając o rozwój kompetencji pracowników, dbasz również o skuteczniejsze, szybsze i pozbawione błędów realizowanie kolejnych zadań. Na jakie korzyści możesz liczyć?
- Usprawnione procesu produkcji.
- Właściwy wybór strategii marketingowych.
- Lepsze wykorzystanie narzędzi i technologii.
- Rozwój technologii w przedsiębiorstwie.
- Przyjazną i skuteczną obsługę klienta.
- Wzrost zadowolenia klientów i partnerów biznesowych.
- Lepszy wizerunek przedsiębiorstwa – zarówno wewnątrz (wśród pracowników), jak i na zewnątrz.
- Większe przychody, mniejsze koszty przedsiębiorstwa.
- Skuteczniejsze realizowanie celów firmy.
Powód nr 3 – Rozwój kompetencji pracowników – Twoja efektywność znacznie wzrasta
Każdy przedsiębiorca, inwestując w rozwój pracowników, myśli przede wszystkim o lepszej pracy, ale nie tylko! Myśli również o tym, by zadania były wykonywane perfekcyjnie i zgodnie z zaleceniami. A to jest możliwe tylko wtedy, gdy Twoi pracownicy będą mieć odpowiednie umiejętności, dużą wiedzę, a ich współpraca znajdować się będzie na najwyższym poziomie. Dzięki wykwalifikowanej kadrze pracujesz lepiej, szybciej i skuteczniej. A to z kolei prowadzi do zwiększenia zadowolenia klientów i większego zysku przedsiębiorstwa.
Powód nr 4 – Wyszkoleni pracownicy to zadowoleni pracownicy
Każdy z nas chce pracować w jak najlepszych warunkach i realizować się w swojej firmie. Pragniemy mieć świadomość tego, że przyszłość stoi przed nami otworem i możemy wciąż się rozwijać, a co za tym idzie – zyskiwać nowe możliwości. Nie inaczej jest z Twoimi pracownikami – większość z nich to zapewne ambitne osoby, które szukają sposobu na rozwój i chcą czuć się doceniani. Dlatego też dbając o rozwój pracowników w swojej firmie, zwiększasz morale załogi i zaspokajasz jedną z najważniejszych potrzeb zatrudnionych – samorealizacji i większych perspektyw.
Oczywiście zadowolenie pracownika wpływa nie tylko na jakość jego pracy i zaangażowanie, ale również znacznie poprawia relacje w zespole, wnosi na wyższy poziom pracę zespołową i zwiększa lojalność pracowników. A ta jest niezwykle ważna!
[bctt tweet=”przyszłość stoi przed nami otworem i możemy wciąż się rozwijać” username=”Maniek_ZEN”]
Powód nr 5 – Rozwój pracowników to sposób na ciągłą rotację w firmie
Mówiąc o lojalności, nie sposób nie wspomnieć o, bardzo często bolesnych, odejściach pracowników. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy pracownik jest niezadowolony. Ma on świadomość tego, że nie realizuje w pełni swojego potencjału albo znalazł lepszą ofertę pracy u konkurencji. Jednym ze sposobów na jego zatrzymanie jest właśnie zadbanie o jego rozwój. Zatrudnieni, widząc, że o nich dbasz i wciąż inwestujesz w to, by mogli zyskiwać nowe umiejętności, będą dużo bardziej lojalni i zacznie im zależeć na przyszłości firmy. W ten sposób nie stracisz swoich najlepszych specjalistów, a co za tym idzie – nie będziesz musiał poszukiwać nowych i inwestować kolejnych pieniędzy w ich… rozwój.
Powód nr 6 – Rozwój = oszczędność
I łatwo wywnioskować to, czytając poprzednie punkty. Oczywiście – ponosisz koszty organizując szkolenia, jednak są one niewielkie w porównaniu do tego, jak wiele możesz zyskać. Samo usprawnienie procesów przeprowadzanych w firmie, lepsza obsługa klienta oraz większa efektywność pracowników przyniosą szansę na większy zysk przedsiębiorstwa!
Strach przed inwestycją w rozwój pracowników?
Oczywiście, że istnieje i to wśród bardzo wielu przedsiębiorców, obawiających się przede wszystkim wysokich kosztów szkoleń oraz tego, że po zainwestowaniu w rozwój kompetencji pracowników, Ci szybko znajdą lepszą posadę w innej firmie. Jednak praktyka pokazuje, że w tym wypadku strach ma tylko wielkie oczy. Dlatego warto podjąć ryzyko i zainwestować w szkolenia pracowników. Nie tylko po to, by się rozwijać, ale i nie pozostać w tyle za konkurencją.
A czy Ty widzisz jeszcze jakieś korzyści z inwestowania w rozwój pracowników? Może dostrzegasz wady? Podziel swoją opinią – kto wie, czy nie pomoże ona niejednemu z nas!
Redakcja MTConsulting