kierowanie zespołem

25 maj 2018

Kierowanie zespołem – jak to robić efektywniej?

Możesz uczestniczyć w wielu kursach, czytać książki i czasopisma, poznać narzędzia pomocne w zarządzaniu zespołem, jednak wciąż zawodzić jako lider. Dlaczego? Efektywne kierowanie zespołem nie jest wynikiem korzystania z odpowiednich narzędzi czy procedur, ale umiejętnego współpracowania z ludźmi. Możesz znać na pamięć procesy zachodzące w firmie, mieć ścianę pełną certyfikatów i wymieniać branżowe słownictwo na jednym tchu. Jeśli jednak nie posiądziesz umiejętności tworzenia udanych relacji z podwładnymi, nie wyjdzie Ci kierowanie zespołem.

Kierowanie zespołem – efektywne wskazówki

Chcesz poprawić swoje umiejętności liderskie? Zapamiętaj stare przysłowie: “razem idziesz wolniej, ale dojdziesz dalej”. Pewnie to Ty najszybciej zrealizowałbyś swoje pomysły, ale włączenie do nich innych ludzi powoduje synergię talentów i efekty przerastające Twoje samodzielne wysiłki.

A jeśli chcesz dowiedzieć się, co dokładnie powinieneś robić, przeczytaj ten artykuł i zastosuj się do wymienionych wskazówek.

1. Daj wolność do popełniania błędów

Kierowanie zespołem to nie zarządzanie grupą kalkulatorów, które nigdy się nie mylą. To przewodzenie ludziom, którzy mają określone charaktery, umiejętności czy nastroje danego dnia. Przyzwalanie na błędy pokonuje największego wroga produktywności, którym jest perfekcjonizm. Powtarzaj, że „zrobione jest lepsze od doskonałego”, a nieukończone czy zbyt późno zrobione zadania przestaną być problemem.

2. Kierowanie zespołem. Prowadź do wspólnego celu

Praca według określonej wizji to początek postępów w każdym zespole i oznaka, że jesteście na drodze do sukcesu. Kiedy pracownicy stają się grupą, a przestają być indywidualistami idącymi każde w swoim kierunku, zaczyna się magia.  Kończy się rywalizacja, a zaczyna współpraca. Kierowanie zespołem w stronę wyraźnego, określonego celu, jest nie tylko bardziej efektywne, ale i też łatwiejsze.

[bctt tweet=”Kończy się rywalizacja, a zaczyna współpraca” username=”Maniek_ZEN”]

3. Jesteś liderem? To zachowuj się jak lider!

Najlepszy wykład to własny przykład. Kierowanie zespołem, poprzez pokazywanie im na swoim przykładzie, co należy robić i jak się zachowywać, to świetny sposób, by ludzie podążali za Tobą. Upewnij się, że to, co mówisz, jest spójne z tym, co robisz. Następnie zachęć współpracowników, by sami stali się wzorami dla innych. Efektywne kierowanie zespołem to pokazywanie wszystkim, że są nieodłączną częścią drużyny.

4. Daj im to, czego potrzebują, by odnieść sukces

Jaki jest prosty sposób na bardziej efektywne kierowanie zespołem? Zapytaj się podwładnych, czego potrzebują. Nie zawsze będziesz mógł dać im wszystko, czego pragną. Możesz natomiast zrobić wszystko, by dać im to, czego potrzebują. Jak odróżnić jedno od drugiego? Próbuj, testuj i sprawdzaj, podpatruj tym, którym się już udało, a szybko się tego nauczysz.

5. Nie lekceważ znaczenia inteligencji emocjonalnej. Kierowanie zespołem

Może ciężko w to uwierzyć na pierwszy rzut oka, ale inteligencja emocjonalna (EQ) jest ważniejsza od ilorazu inteligencji (IQ), jeśli chodzi o kierowanie zespołem. Jeżeli nie potrafisz rozpoznawać emocji innych ludzi, nie panujesz nad swoimi uczuciami, brak Ci empatii czy umiejętności tworzenia prawdziwych, trwałych relacji, nie będziesz dobrym liderem. Nawet jeśli myślisz logicznie, szybko się uczysz i rozumiesz skomplikowane procesy.

Szkolenia dofinasowane - blog

6. Twórz nowe okazje do rozwoju

Najlepsze zespoły, tak jak najlepsi kierownicy, ciągle się rozwijają. Mówi się, że „kto się nie rozwija, ten się zwija”, a co roku 20% branżowych informacji się dezaktualizuje. Dlatego dawaj swoim pracownikom liczne szanse na naukę nowych informacji i umiejętności – na konferencjach, wykładach, spotkaniach.

7. Przyznaj się, że nie wiesz wszystkiego

Warto promować atmosferę szczerości w firmie. Kierowanie zespołem to też pokazywanie swojej ludzkiej strony. Jako lider nie musisz znać odpowiedzi na każde pytanie – czy udawać, że tak jest. Zamiast tego, skup się na stworzeniu atmosfery współpracy, dzięki której zespół razem wypracuje najlepsze rozwiązanie.

8. Twórz rozwiązania, gdzie każdy wygrywa

Najwięcej satysfakcji wcale nie daje pokonanie innych, ale odniesienie sukcesu razem z nimi. Kieruj swój zespół w stronę rozwiązań win-win (z języka angielskiego „zwycięstwo-zwycięstwo”), gdzie każda strona coś zyskuje. Dzięki temu wszyscy będą zadowoleni i zmotywowani do dalszej pracy.

[bctt tweet=”Próbuj, testuj i sprawdzaj, podpatruj tym, którym się już udało, a szybko się tego nauczysz” username=”Maniek_ZEN”]

9. By być profesjonalnym, poznaj i daj się poznać jako człowiek

Kierowanie zespołem oznacza zbudowanie relacji z każdym jego członkiem. To nie muszą być bliskie przyjaźnie. Wystarczy, że będziesz rozpoznawał każdego pracownika jako człowieka, a nie tylko osobę na stanowisku wykonującą określone prace. Spędź trochę czasu z każdym członkiem zespołu, pokaż mu, że chcesz go poznać i troszczysz się o jego interesy. W zamian otrzymasz grupę gotową do pokazania Ci swojego potencjału.

10. Bądź dostępny

Efektywne kierowanie zespołem oznacza, że jesteś, gdy Cię potrzebują. Niezależnie od tego, czy chodzi o zadanie pytania, czy prośbę o wskazówkę, niech będzie łatwo do Ciebie dotrzeć. To szczególnie ważne, jeżeli chodzi o zarządzanie zespołem rozproszonym.  W czasach smartfonów i e-maili nie powinno to być trudne. Zespół powinien móc skontaktować się z Tobą, kiedy tylko ma taką potrzebę.

11. Chwal i doceniaj

Zamiast „dziel i rządź”, które powoduje rozłam w grupie, chwal i doceniaj, a spoisz grupę najlepszym klejem. Ludzie będą szczęśliwi dzięki Tobie i będą przychodzić do pracy po więcej tego szczęścia. Doceniaj starania, chwal za efekty, a jeśli musisz już coś skrytykować, poprzedź to długą listą plusów. W ten sposób pracownicy będą zmotywowani do szybkiego zlikwidowania problemu, żeby dostać kolejną pochwałę. Kiedy dajesz swojej drużynie do zrozumienia, jak są dobrzy, a jak wspaniali mogą się stać, motywujesz ich do zmiany na lepsze.

Kierowanie zespołem – co jeszcze?

Zrozum swoich pracowników, żeby być lepiej rozumianym jako lider grupy. Efektywne kierowanie zespołem to wczuwanie się w sytuację współpracowników i dawanie im tego, czego potrzebują. A Ty, w jaki sposób kierujesz swoim zespołem? Czy jesteś dość efektywny?

Więcej na temat efektywności osobistej przeczytasz w artykule naszego szefa:  http://mariusztomaszewski.pl/blog/efektywnosc-osobista-i-zarzadzanie-soba/ 

A jeśli chcesz zrealizować warsztaty dla swoich pracowników, sprawdź naszą ofertę szkoleń z zarządzania zespołem.

Redakcja MTConsulting