rozwój pracowników

10 Wrz 2018

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników?

Czy możliwe jest pokonanie konkurencji bez inwestowania w nowe, lepsze rozwiązania? Albo zdobywanie większej liczby klientów bez uczenia się metod reklamowania produktów czy usług? Nie. Tak samo niemożliwe jest zbudowanie silnego, dobrze prosperującego przedsiębiorstwa bez organizowania szkoleń dla zatrudnionych w nim osób. To rozwój pracowników jest dzisiaj kluczem do sukcesu firmy, a bagatelizowanie tego może mieć daleko idące, negatywne konsekwencje. Oto główne powody, dla których należy inwestować w rozwój pracowników!

Rozwój pracowników… czyli właściwie co?

Organizowanie szkoleń dla osób zatrudnionych w firmie ma na celu poszerzenie lub zaktualizowanie ich wiedzy oraz praktycznych umiejętności. Mówiąc o rozwoju pracowników, myślimy o podwyższaniu ich kwalifikacji, zapoznawaniu ich z nowymi technologiami i zasadami bezpieczeństwa, a nawet o szlifowaniu niezbędnych w codziennej pracy umiejętności, takich jak wykonywanie zadań w grupie czy organizacja czasu pracy. Rozwój pracowników niejedno ma imię, a Ty – jako pracodawca – musisz o niego zadbać. Dlaczego? Z sześciu kluczowych powodów. Oto one!

Powód nr 1 – Zyskujesz specjalistów

Nie jest tajemnicą, że w Polsce brakuje ekspertów w wielu dziedzinach. Część z nich wyjechała za granicę, inni zostali przechwyceni przez konkurencyjne przedsiębiorstwa. Rozkładamy ręce? Skąd! Zamiast zatrudniać specjalistę, który wie wszystko, możesz go stworzyć. Nie jest to wbrew pozorom skompilowane i drogie, ponieważ wystarczy zainwestować w kilka szkoleń z określonej dziedziny, dzięki którym nowozatrudniony zdobędzie potrzebne kwalifikacje.

Dzięki regularnym szkoleniom możliwy jest rozwój pracowników na wielu polach – nie tylko w zakresie wykonywanych obowiązków, ale też w sferze mentalnej. A posiadając specjalistów o odpowiednim podejściu do pracy i dużej motywacji, przybliżasz się do celu.

Powód nr 2 – Rozwój pracowników to wyższa jakość działania

I to na wielu polach – począwszy od produkcji, przez obsługę klienta, a skończywszy na marketingu. Dbając o rozwój pracowników, dbasz również o skuteczniejsze, szybsze i pozbawione błędów realizowanie kolejnych zadań. Na jakie korzyści możesz liczyć?

  • Usprawnione procesu produkcji.
  • Właściwy wybór strategii marketingowych.
  • Lepsze wykorzystanie narzędzi i technologii.
  • Rozwój technologii w przedsiębiorstwie.
  • Przyjazną i skuteczną obsługę klienta.
  • Wzrost zadowolenia klientów i partnerów biznesowych.
  • Lepszy wizerunek przedsiębiorstwa – zarówno wewnątrz (wśród pracowników), jak i na zewnątrz.
  • Większe przychody, mniejsze koszty przedsiębiorstwa.
  • Skuteczniejsze realizowanie celów firmy.

Powód nr 3 – Twoja efektywność znacznie wzrasta

Każdy przedsiębiorca, inwestując w rozwój pracowników, myśli przede wszystkim o lepszej pracy. O tym, by zadania były wykonywane perfekcyjnie, zgodnie z zaleceniami. A to jest możliwe tylko wtedy, gdy Twoi pracownicy będą posiadać odpowiednie umiejętności, dużą wiedze, a ich współpraca znajdować się będzie na najwyższym poziomie. Dzięki wykwalifikowanej kadrze pracujesz lepiej, szybciej i skuteczniej, a to z kolei prowadzi do zwiększenia zadowolenia klientów i większego zysku przedsiębiorstwa.

Powód nr 4 – Wyszkoleni pracownicy to zadowoleni pracownicy

Każdy z nas chce pracować w jak najlepszych warunkach i realizować się w swojej firmie. Pragniemy mieć świadomość tego, że przyszłość stoi przed nami otworem i możemy wciąż się rozwijać, a co za tym idzie – zyskiwać nowe możliwości. Nie inaczej jest z Twoimi pracownikami – większość z nich to zapewne ambitne osoby, które szukają sposobu na rozwój i chcą czuć się doceniani. Dlatego też dbając o rozwój pracowników w swojej firmie, zwiększasz morale załogi i zaspokajasz jedną z najważniejszych potrzeb zatrudnionych – samorealizacji i większych perspektyw.

Oczywiście zadowolenie pracownika wpływa nie tylko na jakość jego pracy i zaangażowanie, ale również znacznie poprawia relacje w zespole, wnosi na wyższy poziom pracę zespołową i zwiększa lojalność pracowników. A ta jest niezwykle ważna!

Powód nr 5 – Rozwój pracowników to sposób na ciągłą rotację w firmie

Mówiąc o lojalności, nie sposób nie wspomnieć o, bardzo często bolesnych, odejściach pracowników. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy pracownik jest niezadowolony, ma świadomość tego, że nie realizuje w pełni swojego potencjału albo znalazł lepszą ofertę pracy u konkurencji. Jednym ze sposobów na jego zatrzymanie jest właśnie zadbanie o jego rozwój – zatrudnieni widząc, że o nich dbasz i wciąż inwestujesz w to, by mogli zyskiwać nowe umiejętności, będą dużo bardziej lojalni i zacznie im zależeć na przyszłości firmy. W ten sposób nie stracisz swoich najlepszych specjalistów, a co za tym idzie – nie będziesz musiał poszukiwać nowych i inwestować kolejnych pieniędzy w ich… rozwój.

Powód nr 6 – Rozwój = oszczędność

I łatwo wywnioskować to, czytając poprzednie punkty. Oczywiście – ponosisz koszty organizując szkolenia, jednak są one niewielkie w porównaniu do tego, jak wiele możesz zyskać. Samo usprawnienie procesów przeprowadzanych w firmie, lepsza obsługa klienta oraz większa efektywność pracowników przyniosą szansę na większy zysk przedsiębiorstwa!

Strach przed inwestycją w rozwój pracowników?

Oczywiście, że istnieje i to wśród bardzo wielu przedsiębiorców, obawiających się przede wszystkim wysokich kosztów szkoleń oraz tego, że po zainwestowaniu w rozwój pracowników, Ci szybko znajdą lepszą posadę w innej firmie. Jednak praktyka pokazuje, że w tym wypadku strach ma tylko wielkie oczy, dlatego też warto podjąć ryzyko i zainwestować w szkolenia. Nie tylko po to, by się rozwijać, ale i nie pozostać w tyle za konkurencją.

A czy Ty widzisz jeszcze jakieś korzyści z inwestowania w rozwój pracowników? Może dostrzegasz wady? Podziel swoją opinią – kto wie, czy nie pomoże ona niejednemu z nas!