prezentacja biznesowa

12 Wrz 2018

Ciekawa prezentacja biznesowa – jak ją wykonać?

Mija godzina, a Ty siedzisz w sali konferencyjnej, opierając głowę na ramieniu i próbując nie zasnąć. Co sprzyja takim relaksacyjnym warunkom? Oczywiście prezentacja biznesowa, która jest równie interesująca i angażująca, co obserwacja rosnącej w maju trawy. Z pewnością każdy z nas miał choć raz do czynienia z nużącą prezentacją multimedialną, która zamiast przekazać nam istotne informacje i niezbędną wiedzę, pozwoliła pokonać bezsenność. A ciekawa prezentacja biznesowa to klucz do udanej sprzedaży i zbudowania pozytywnego wizerunku firmy. Jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę, by była skuteczna?

Prezentacja biznesowa to bardzo ważny element Twojego wystąpienia!

Wychodzisz na salę pełną osób, którzy prawdopodobnie są już na niej od jakiegoś czasu. Wśród nich znajdują się więc tacy, którzy myślą przede wszystkim o popołudniowym obiedzie i wieczornym relaksie. Tymczasem Twoje wystąpienie jest dla Ciebie ważne, bo chcesz przekonać za jego pomocą potencjalnych kontrahentów do owocnej współpracy. Jak to zrobić?

Przede wszystkim musisz zrozumieć, że prezentacja biznesowa jest bardzo istotnym elementem wystąpienia, ponieważ potrafi zaangażować odbiorcę, przekazać myśl w interesujący sposób i stać się Twoim nieocenionym wsparciem – również wtedy, gdy dopadnie Cię stres i zapomnisz nawet swojego imienia. To dzięki slajdom, zawierającym treści, grafiki, zdjęcia czy filmy, masz możliwość zwrócenia uwagi tych osób, które są myślami daleko od sali konferencyjnej. Pamiętaj jednak, że nie wolno traktować prezentacji jak głównego aktora wystąpienia, bo nim jesteś Ty. Prezentacja biznesowa powinna być gdzieś w tle i służyć jako Twoje wsparcie, narzędzie do zbudowania relacji z publicznością oraz zainteresowania ich. A co zrobić, by było to możliwe?

6 najlepszych sposobów na to, by prezentacja biznesowa była ciekawa i angażująca

  1. Stosuj krótkie, chwytliwe zdania zamiast ścian tekstu

To absolutna podstawa każdej udanej prezentacji, a odwrotne działanie jest błędem wszystkich początkujących, którzy nigdy nie przebiją się do świadomości odbiorców. Nikt z nas nie lubi podczas oficjalnych spotkań czy szkoleń dużo czytać, bo nastawione są one przede wszystkim na mówienie i słuchanie. W natłoku treści umkną najważniejsze wnioski i hasła, a publiczność bardzo szybko się znudzi.

Jak robić, żeby było dobrze? Najlepiej na kolejnych slajdach wykorzystywać pojedyncze zdania i myśli albo stosować krótkie wypunktowania i rozwijać je publiczności. W ten sposób nikt nie zgubi głównej myśli i będzie wiedział, o czym aktualnie mowa.

  1. Wykorzystuj multimedia

O ile treści nie powinno być zbyt dużo, o tyle wszelkiego rodzaju grafiki, wykresy, zdjęcia, a nawet filmiki są jak najbardziej wskazane. To one najbardziej angażują nasze zmysły i są w stanie zainteresować potencjalnego odbiorcę. Są też znakomitym sposobem na przekazywanie wiedzy i informacji o ofercie, dając przy tym ogromne pole do popisu – mogą być humorystyczne i posiadać bardzo zróżnicowaną formę, która przemówi do każdego. Możesz więc w tym aspekcie wykazać się kreatywnością, pamiętając jednak o jednej bardzo ważnej zasadzie, mianowicie…

  1. Prostota ponad tanie efekciarstwo

Zbyt duża ilość zdjęć czy grafik, nagromadzenie „imponujących” efektów, jakie oferuje Power Point albo korzystanie z wszystkich kolorów tęczy może sprawić, że prezentacja biznesowa będzie mało profesjonalna i da efekt odwrotny od zamierzonego. Dlatego stosuj efekty w rozsądnych ilościach, postaw na minimalizm i sporo białych przestrzeni oraz czytelność przekazywanych treści.

Warto kierować się w tym wypadku zasadą KISS (z ang. Keep It Simple Stupid, czyli w wolnym tłumaczeniu „Nie komplikuj, głuptasie”), która co prawda skierowana jest przede wszystkim do specjalistów od tworzenia stron internetowych i treści, ale sprawdza się też tutaj.

  1. Pamiętaj, żeby dobrze rozpocząć

Stwórz czytelny spis treści, który pozwoli Ci przekazać publice to, o czym będziesz mówić oraz stworzyć tezy jasne dla odbiorców. Dzięki niemu uporządkujesz też swoją pracę i nie pogubisz się w dużych ilościach informacji, jakie będziesz przekazywać. Dobry początek to podstawa, by zaangażować słuchacza, dlatego nie bój się rozpocząć „z przytupem”, np. od anegdoty czy zabawnej grafiki.

  1. Szanuj czas odbiorców

Pamiętaj, by prezentacja nie była zbyt długa, bo nawet przy najdoskonalszej i najbardziej angażującej treści, przestanie być śledzona z uwagą przez lwią część sali. Z drugiej strony prezentacja biznesowa nie może być za krótka, więc… ile powinna trwać? Niestety, nie istnieje żaden złoty środek, dlatego musisz zdać się na swoją intuicję, przećwiczyć prezentację i na sobie samym (oraz pracowników / bliskich) sprawdzić, jaki powinien być jej optymalny czas trwania.

  1. Zadawaj pytania i prowadź dialog

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na jednym slajdzie zadać jedno pytanie, a następnie posłuchać opinii publiki, po czym wygłosić własną teorię. To sposób na zaangażowanie odbiorcy i jednocześnie dotarcie do jego świadomości – poprzez zadawanie pytań łatwiej o to, by zapamiętał on odpowiedź.

Czy to wszystko, co powinna mieć ciekawa prezentacja biznesowa?

Oczywiście nie – warto też stosować chwytliwe nagłówki, używać ciekawych metafor i odniesień, posiłkować się rekomendacjami klientów czy też potwierdzać swoje tezy liczbami i zdaniem autorytetów. Sposobów na uczynienie prezentacji ciekawą jest bardzo wiele, dlatego otrzymujesz pełne pole do popisu. Pamiętaj, żeby nie kopiować innych, a jeżeli już to się inspirować. I to wyłącznie tymi najlepszymi prezentacjami.

A jak według Ciebie wygląda ciekawa prezentacja biznesowa? Co powinna zawierać, a czego nie? Daj znać w komentarzu!