podejmowanie decyzji

22 Sty 2019

Podejmowanie decyzji w biznesie – jakich błędów unikać?

Podejmowanie decyzji z dnia na dzień staje się coraz trudniejsze. Współczesny świat atakuje nas mnogością opcji do wyboru. Mamy coraz więcej produktów, ofert i usług dostępnych na rynku. Do tego dochodzi presja czasu i specyficzne wymagania klientów, kontrahentów czy pracowników. Jak w tym całym natłoku spraw i wyborów podjąć skuteczną decyzję biznesową, której nie będziemy żałować? Co ma zrobić przedsiębiorca, dla którego właściwe podjęcie decyzji może oznaczać jego być albo nie być? A błąd popełnić jest niezwykle łatwo…

Skuteczne podejmowanie decyzji, czyli balansowanie na krawędzi

Którą strategię marketingową wybrać? Jakie produkty/usługi wycofać, a które dodać do oferty? Czy zdecydować się na kredyt inwestycyjny? Albo zwolnić Kowalskiego? Decyzje, które muszą podejmować przedsiębiorcy, nie należą do najprostszych. W dodatku przybywa ich z minuty na minutę. Każda, nawet z pozoru błaha sprawa, może zaważyć o przyszłości przedsiębiorstwa. Kto wie, czy zwolnienie szeregowego pracownika, którym jest Kowalski, nie doprowadzi do obniżenia atmosfery w zespole, mniejszej efektywności i kolejnych zwolnień? A zaburzona stabilizacja w firmie nie wywoła większych problemów?

Podejmowanie decyzji – niewłaściwa ocena sytuacji?

Na proces decyzyjny wpływ ma wiele czynników. Niektóre z nich mogą doprowadzić do błędów poznawczych, a więc niewłaściwej oceny sytuacji i rzeczywistości, co w konsekwencji wpłynie negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Poniżej opowiemy o sześciu powszechnie popełnianych błędach. Być może dzięki temu, uda Ci się uniknąć ich w przyszłości.

Szkolenia dofinasowane - blog

Proces decyzyjny – 6 często popełnianych błędów

1. Efekt potwierdzenia

W podejmowaniu decyzji pomagają nam informacje, mówiące o pozytywnych aspektach danego zagadnienia. Jeżeli więc skłaniasz się ku promowaniu swoich produktów za pośrednictwem ulotek, wyszukujesz wyłącznie pozytywnych danych dotyczących tego rodzaju kampanii marketingowych, w celu potwierdzenia swojej tezy. Znajdujesz je i jesteś zadowolony. To błąd, ponieważ patrzysz tylko na plusy, pomijając ewentualne minusy danego rozwiązania.

Pamiętaj! Zawsze bierz pod uwagę plusy i minusy danego rozwiązania – tylko dzięki temu możliwe będzie skuteczne podejmowanie decyzji!

patrzysz tylko na plusy, pomijając ewentualne minusy danego rozwiązania Click To Tweet

2. Niechęć do straty

Obawa, która powoduje, że wielu przedsiębiorców, zamiast rozwijać się, staje w miejscu – a w konsekwencji traci. Lęk przed stratą jest uzasadniony w wielu przypadkach, jednak powodować może… jeszcze większe straty. Przykładowo rezygnacja z podniesienia ceny doskonale sprzedającego się produktu w obawie przed spadkiem jego zainteresowania, może wiązać się ze stratą potencjalnych przychodów, jakie wygeneruje nowa, wyższa cena.

Pamiętaj! Stratą może dotyczyć nie tylko tego, co posiadasz, ale również tego, co możesz potencjalnie zyskać. Czasami warto zaryzykować!

3. Efekt skupienia

Proces decyzyjny w przedsiębiorstwie może zostać zaburzony, gdy skupiać się będziesz wyłącznie na jednych przesłankach, ignorując inne, mniej oczywiste. Za przykład niech posłuży nam nieszczęsny Kowalski, który pracuje dobrze, ma przyzwoite wyniki i kiedyś został po godzinach. Lubisz go i cenisz jako dobrego pracownika, więc podejmując decyzję o przyznaniu mu podwyżki, nie zwracasz uwagi na to, że nie chce współpracować z innymi i psuje atmosferę w zespole. Decyzja o przyznaniu mu podwyżki może więc spowodować niezadowolenie zespołu.

Pamiętaj! Zawsze patrz na dane zagadnienie z każdej strony, przywiązuj wagę do każdego szczegółu – w innym wypadku podejmowanie decyzji może być nieskuteczne.

4. Zasada podczepienia

Bardzo częsty błąd wśród przedsiębiorców, którzy mają tendencję do gonienia trendów i nadmiernego skupiania się na działaniach konkurencji. Podejmowanie decyzji opiera się tutaj na tym, co zrobili inni. Na przykład jeżeli wielu innych właścicieli firm z Twojej branży decyduje się na promowanie usług za pomocą ulotek, oznacza to, że Ty również powinieneś (bo to modne i prawdopodobnie skuteczne). Niestety, możesz w ten sposób powielić błędy innych.

Pamiętaj! Nie zawsze większość ma rację, a chcąc wyróżnić się na tle innych, powinieneś kierować się realnymi danymi i własną wiedzą/intuicją.

5. Złudzenie planowania

Wielu przedsiębiorców, planując czas realizacji danego zadania, bierze pod uwagę optymistyczne scenariusze. W związku z tym nie docenia czasu oraz kosztów, jakie mogą wpłynąć na cały proces. Okazuje się w konsekwencji, że przez chorobę jednego pracownika, nie starczyło czasu na dokończenie projektu, co wiązało się z dodatkowymi kosztami.

Pamiętaj! Proces decyzyjny powinien opierać się na faktach i realnych przesłankach – planując, bierz więc zawsze pod uwagę to, co może niespodziewanie wpłynąć na działania Twoje i Twoich pracowników.

6. Hiperboliczne obniżenie wartości

Tutaj zasada jest prosta. Podejmując decyzję, wybierasz niższe, ale natychmiastowe zyski, a nie wyższe, ale przychodzące później. Jeżeli więc możesz zyskać 1000 złotych teraz lub 2000 złotych za 2 miesiące, z dużą dozą prawdopodobieństwa wybierzesz tę pierwszą, bezpieczniejszą i natychmiastową opcję.

Pamiętaj! Czasami warto być cierpliwym i poczekać na większy efekt, niż zadowalać się szybkimi, ale o wiele mniejszymi korzyściami.

Podejmując decyzję, wybierasz niższe, ale natychmiastowe zyski, a nie wyższe, ale przychodzące później. Click To Tweet

Podejmowanie decyzji, czyli studnia bez dna

Powyżej przytoczyliśmy kilka przykładów, mogących wpłynąć negatywnie na proces decyzyjny w przedsiębiorstwie. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, bo takich czynników jest o wiele więcej – czas, autorytet, stereotypy… Wszystko to może mieć wpływ na podejmowanie decyzji i powodować, że Twoja firma nie będzie rozwijać się tak, jak tego oczekujesz. Warto więc dowiedzieć się na ten temat jak najwięcej – choćby na naszym szkoleniu albo czytając nasze artykuły! Jeśli jeszcze nie miałeś okazji zajrzeć na naszego bloga, to zachęcamy: „8 krytycznych błędów, które popełnia szef w pracy” albo „Kreatywność w biznesie – powielać czy tworzyć nowe?

A Ty, z jakimi problemami w procesie decyzyjnym spotykasz się na co dzień? Zdarzyło Ci się podejmować złe decyzje? Podziel się swoimi doświadczeniami – prawdopodobnie pomoże to innym!

Szkolenie dofiansowane - ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Redakcja MTConsulting