szkolenie kreatywność w biznesie

13 Wrz 2018

Kreatywność w biznesie – powielać czy tworzyć nowe?

Jak można interpretować kreatywność w biznesie? Czy kreatywny właściciel firmy to taki, który składa efektowne origami i przyozdabia nim swoje biuro? A może taki, który drukuje na wielkiej teksturze własną podobiznę i ustawia ją za biurkiem, by pracownicy myśleli, że pracuje w pocie czoła przez całą dobę? Niewątpliwie ma to znamiona sporej kreatywności, ale z pewnością nie będzie miało pozytywnego wpływu na rozwój biznesu. Wręcz przeciwnie! Sprawdźmy więc, czym jest kreatywność w biznesie? Czy może przydać Ci się jako właścicielowi firmy? I w jaki sposób można ją rozbudzić?

Czym jest kreatywność w biznesie?

Oczywiście definicji samej „kreatywności” jest wiele, dlatego warto wybrać te najbardziej pasujące do biznesowego kontekstu. Kreatywność według Seltzera i Bentleya to wykorzystywanie posiadanej wiedzy i zdobytych umiejętności w nowy sposób, by osiągnąć cel. Z kolei Maslow widział to pojęcie z zupełnie innej strony, określając kreatywność jako otwartość na nowe doświadczenie i czerpanie z tego radości. Kreatywność można też określić jako poszukiwanie rozwiązań w sytuacji, gdy spotyka nas problem (Torrance). Co więcej – jest też ona często kojarzona z myśleniem twórczym, osiąganiem czegoś niezwykłego, a nawet zmienianiem świata. My pozostaniemy jednak przy tym bardziej przyziemnym postrzeganiu kreatywności.

Czerpiąc z wiedzy mądrzejszych od nas i korzystając z powyższych definicji, możemy więc stwierdzić, że kreatywność w biznesie to z jednej strony poszukiwanie zupełnie nowych sposobów na osiągnięcie celu, a z drugiej umiejętność odnalezienia rozwiązania w trudnej sytuacji. Kreatywny przedsiębiorca to taki, który jest w stanie wykreować nową ideę, która pozwoli mu osiągnąć lepsze rezultaty niż dotychczas. I to nie tylko za pomocą rozumu, ale i wyobraźni!

Kreatywny przedsiębiorca to taki, który jest w stanie wykreować nową ideę Click To Tweet

Znaczenie innowacji i kreatywności w biznesie

Wyobraź sobie świat, który przestaje się rozwijać. Nikt nie tworzy nowych technologii, nie wymyśla kolejnych rozwiązań ułatwiających codzienne życie, nie eksperymentuje z muzyką czy słowem pisanym. Fundamentem ludzkiej egzystencji staje się to, co zostało już wymyślone i nikt nie ma na tyle odwagi, mocy i… kreatywności, by stworzyć coś nowego. Jaki byłby taki świat? Smutny, banalny, nudny i skazany na bylejakość . Podobnie jak biznes.

Kreatywność w biznesie ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju. Nieszablonowo myślący właściciel, nie będzie bał się tworzyć nowych rozwiązań, stawiać trudniejszych celów i eksperymentować. Kreatywne myślenie jest siłą napędową sukcesu większości wielkich marek i jednocześnie pozwala stawiać poprzeczkę coraz wyżej. Dla kolejnych śmiałków, którzy będą chcieli osiągnąć jeszcze więcej. Kreatywność to postęp.

Czy kreatywność jest zarezerwowana dla największych umysłów?

NIE! Choć poprzednie zdania mogły brzmieć nieco górnolotnie, pamiętaj, o czym mówią przytoczone na początku definicje. Przede wszystkim o rozwiązywaniu problemów, otwartości na nowe doświadczenia i wykorzystywaniu zdobytej wiedzy w całkowicie nowy sposób. Kreatywność tkwi w każdym z nas i uwalniamy ją każdego dnia, często nawet o tym nie wiedząc. Myślimy kreatywnie, kiedy gotujemy i nie mamy jakichś składników, więc musimy zastąpić je innymi czy poszukując sposobów na prawidłowe wypełnienie rozmaitych dokumentów. A nawet łamiąc popołudniową rutynę i zamiast siedzieć przed telewizorem, wychodzimy na spacer. Banalne? Być może, ale wszystko to jest przejawem – mniejszej lub większej – kreatywności.

Dofinansowanie na szkolenia - FB

Nawet psychologowie, tacy jak Perkins czy Weisberg, skupiający się przede wszystkim na psychologii twórczości, doszli do wniosku, że na twórczość nie mają wcale monopolu „geniusze”. Według Weisberga większość znanych i cenionych twórców wcale nie posiadało specjalnych zdolności czy „olśnień”. Według niego większość jedynie rozwijało swoje umiejętności i kompetencje.

na twórczość nie mają wcale monopolu „geniusze” Click To Tweet

Jak rozbudzić kreatywność w biznesie?

Wróćmy jednak na grunt biznesowy. Prowadzisz firmę, główkujesz, szukasz sposobów na to, by jakoś wyróżnić się na tle konkurencji. Masz wiele pomysłów, ale żaden Cię nie zadowala. Co powinieneś zrobić? Oczywiście zainwestować w swoich pracowników, a właściwie w ich… kreatywność. Na pobudzanie kreatywnego i twórczego myślenia w miejscu pracy decyduje się niewielu przedsiębiorców. Dlatego też ogromna większość firm nie rozwija się w takim tempie, w jakim byłoby to możliwe. Pobudzanie kreatywności w zespole nie tylko wytworzy szansę na stworzenie fantastycznej koncepcji, która wyniesie firmę na pozycję lidera rynku, ale – nawet w przypadku niepowodzenia – zacieśni więzi między pracownikami i da im szansę rozwoju. Ty sam dowiesz się z kolei, którzy pracownicy mają szczególnie duży potencjał. Jak to zrobić?

  • Stawiając pracowników przed intelektualnymi wyzwaniami, gdzie problem da się rozwiązać na kilka sposobów.
  • Tworząc różne grupy robocze i konfrontując tym samym różne umysły. Dasz swoim pracownikom nieograniczone możliwości wymieniania się poglądami i poznawania wielu perspektyw oraz myśli.
  • Dając wolność wypowiedzi – w każdej sytuacji związanej z wykonywanymi zadaniami. Pracownicy mogący wyrażać głośno swoje myśli są odważniejsi, a ich umysły pracują dużo sprawniej. No i może z tego powstać burza mózgów, która zawsze przynosi pozytywne efekty.
  • Tworząc pracownikom poczucie bezpieczeństwa i atmosferę wzajemnego zaufania, bo tylko wtedy będą oni w stanie chętnie wyrażać swoje poglądy i dzielić się przemyśleniami.

Kreatywność w biznesie rodzi się z pasji!

I pamiętajmy o tym, bo pasja pozwala każdemu z nas odkrywać w sobie nieograniczone pokłady kreatywności. Jeżeli lubisz to, co robisz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że stworzysz coś wyjątkowego i poradzisz sobie z każdym problemem, jaki napotkasz w czasie swojej biznesowej podróży.

A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule pozostawimy Tobie. Nowe czy stare? Tworzyć czy powielać? Daj znać w komentarzy jakie jest Twoje zdanie!

Zapraszamy do zapisu na szkolenia z kreatywności w biznesie. Na szkolenia można uzyskać 80% dofinansowania!

Szkolenie dofiansowane - ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Redakcja MTConsulting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *