kreatywność w biznesie

13 Wrz 2018

Kreatywność w biznesie – powielać czy tworzyć nowe?

Jak można interpretować kreatywność w biznesie? Czy kreatywny właściciel firmy to taki, który składa efektowne origami i przyozdabia nim swoje biuro? A może taki, który drukuje na wielkiej teksturze własną podobiznę i ustawia ją za biurkiem, by pracownicy myśleli, że pracuje w pocie czoła przez całą dobę? Niewątpliwie ma to znamiona sporej kreatywności, ale z pewnością nie będzie miało pozytywnego wpływu na rozwój biznesu. Wręcz przeciwnie! Sprawdźmy więc, czym jest kreatywność w biznesie? Czy może przydać Ci się jako właścicielowi firmy? I w jaki sposób można ją rozbudzić?

Czym jest kreatywność w biznesie?

Oczywiście definicji samej „kreatywności” jest wiele, dlatego warto wybrać te najbardziej pasujące do biznesowego kontekstu. Kreatywność według Seltzera i Bentleya to wykorzystywanie posiadanej wiedzy i zdobytych umiejętności w nowy sposób, by osiągnąć cel. Z kolei Maslow widział to pojęcie z zupełnie innej strony, określając kreatywność jako otwartość na nowe doświadczenie i czerpanie z tego radości. Kreatywność można też określić jako poszukiwanie rozwiązań w sytuacji, gdy spotyka nas problem (Torrance). Co więcej – jest też ona często kojarzona z myśleniem twórczym, osiąganiem czegoś niezwykłego, a nawet zmienianiem świata. My pozostaniemy jednak przy tym bardziej przyziemnym postrzeganiu kreatywności.

Czerpiąc z wiedzy mądrzejszych od nas i korzystając z powyższych definicji, możemy więc stwierdzić, że kreatywność w biznesie to z jednej strony poszukiwanie zupełnie nowych sposobów na osiągnięcie celu, a z drugiej umiejętność odnalezienia rozwiązania w trudnej sytuacji. Kreatywny przedsiębiorca to taki, który jest w stanie wykreować nową ideę, która pozwoli mu osiągnąć lepsze rezultaty niż dotychczas. I to nie tylko za pomocą rozumu, ale i wyobraźni!

Znaczenie innowacji i kreatywności w biznesie

Wyobraź sobie świat, który przestaje się rozwijać – nikt nie tworzy nowych technologii, nie wymyśla kolejnych rozwiązań ułatwiających codzienne życie, nie eksperymentuje z muzyką czy słowem pisanym. Fundamentem ludzkiej egzystencji staje się to, co zostało już wymyślone i nikt nie ma na tyle odwagi, mocy i.. kreatywności, by stworzyć coś nowego. Jaki byłby taki świat? Smutny, banalny, nudny i skazany na bylejakość . Podobnie jak biznes.

Kreatywność w biznesie ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju. Nieszablonowo myślący właściciel, nie będzie bał się tworzyć nowych rozwiązań, stawiać trudniejszych celów i eksperymentować. Kreatywne myślenie jest siłą napędową sukcesu większości wielkich marek i jednocześnie pozwala stawiać poprzeczkę coraz wyżej – dla kolejnych śmiałków, którzy będą chcieli osiągnąć jeszcze więcej. Kreatywność to postęp.

Czy kreatywność jest zarezerwowana dla największych umysłów?

NIE! Choć poprzednie zdania mogły brzmieć nieco górnolotnie, pamiętaj, o czym mówią przytoczone na początku definicje – o rozwiązywaniu problemów, otwartości na nowe doświadczenia i wykorzystywaniu zdobytej wiedzy w całkowicie nowy sposób. Kreatywność tkwi w każdym z nas i uwalniamy ją każdego dnia, często nawet o tym nie wiedząc. Myślimy kreatywnie, kiedy gotujemy i nie mamy jakichś składników, więc musimy zastąpić je innymi czy poszukując sposobów na prawidłowe wypełnienie rozmaitych dokumentów. A nawet łamiąc popołudniową rutynę i zamiast siedzieć przed telewizorem, wychodzimy na spacer. Banalne? Być może, ale wszystko to jest przejawem – mniejszej lub większej – kreatywności.

Nawet psychologowie, tacy jak Perkins czy Weisberg, skupiający się przede wszystkim na psychologii twórczości, doszli do wniosku, że na twórczość (a na nasze potrzeby – kreatywność, choć jest to pojęcie nieco inne, węższe) nie mają wcale monopolu „geniusze”. Według Weisberga większość znanych i cenionych twórców wcale nie posiadało specjalnych zdolności czy „olśnień”, a jedynie rozwijało swoje umiejętności i kompetencje.

Jak rozbudzić kreatywność w biznesie?

Wróćmy jednak na grunt biznesowy. Prowadzisz firmę, główkujesz, szukasz sposobów na to, by jakoś wyróżnić się na tle konkurencji, masz wiele pomysłów, ale żaden z Cię nie zadowala. Co powinieneś zrobić? Oczywiście zainwestować w swoich pracowników, a właściwie w ich… kreatywność. Na pobudzanie kreatywnego i twórczego myślenia w miejscu pracy decyduje się niewielu przedsiębiorców i dlatego ogromna większość firm nie rozwija się w takim tempie, w jakim byłoby to możliwe. Pobudzanie kreatywności w zespole nie tylko wytworzy szansę na stworzenie fantastycznej koncepcji, która wyniesie firmę na pozycję lidera rynku, ale – nawet w przypadku niepowodzenia – zacieśni więzi między pracownikami i da im szansę rozwoju. Ty sam dowiesz się z kolei, którzy pracownicy mają szczególnie duży potencjał. Jak to zrobić?

  • Stawiając pracowników przed intelektualnymi wyzwaniami, gdzie problem da się rozwiązać na kilka sposobów.
  • Tworząc różne grupy robocze i konfrontując tym samym różne umysły. Dasz swoim pracownikom nieograniczone możliwości wymieniania się poglądami i poznawania wielu perspektyw oraz myśli.
  • Dając wolność wypowiedzi – w każdej sytuacji związanej z wykonywanymi zadaniami. Pracownicy mogący wyrażać głośno swoje myśli są odważniejsi, a ich umysły pracują dużo sprawniej. No i może z tego powstać burza mózgów, która zawsze przynosi pozytywne efekty.
  • Tworząc pracownikom poczucie bezpieczeństwa i atmosferę wzajemnego zaufania, bo tylko wtedy będą oni w stanie chętnie wyrażać swoje poglądy i dzielić się przemyśleniami.

Kreatywność w biznesie rodzi się z pasji!

I pamiętajmy o tym, bo pasja pozwala każdemu z nas odkrywać w sobie nieograniczone pokłady kreatywności. Jeżeli lubisz to, co robisz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że stworzysz coś wyjątkowego i poradzisz sobie z każdym problemem, jaki napotkasz w czasie swojej biznesowej podróży.

A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule pozostawimy Tobie. Nowe czy stare? Tworzyć czy powielać? Daj znać w komentarzy jakie jest Twoje zdanie!

Zapraszamy do zapisu na szkolenia z kreatywności w biznesie. Na szkolenia można uzyskać 80% dofinansowania!