jak radzić sobie ze stresem

01 Lip 2019

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? 10 skutecznych rad!

Ręce zaczynają drżeć, na czole pojawiają się kolejne krople potu, a z gardła nie może wydostać się żadne słowo. Oto nadchodzi stres, który szczególnie często pojawia się w pracy. Musimy mierzyć się z nim każdego dnia, jednak często nie jesteśmy w stanie znaleźć sposobu, aby w końcu zostawił nas w spokoju. Czy istnieją skuteczne metody na radzenie sobie ze stresem ? I czy są uniwersalne sposoby lub techniki relaksacyjne, dzięki którym możliwe jest wyeliminowanie albo chociaż znaczne ograniczenie stresu? Sprawdźmy jak dawać sobie radę ze stresem w pracy!

Jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy? Skąd się bierze?

Stres jest definiowany w bardzo zróżnicowany sposób. Wynika to przede wszystkim z dziedziny nauki, która się nim zajmuje. Najbardziej uniwersalnym wyjaśnieniem tego zjawiska jest chyba to, mówiące o stresie, jako reakcji organizmu na sytuacje zagrożenia. W wyniku tego aktywowane zostają wszystkie układy ludzkiego organizmu, w związku z czym dochodzi zarówno do reakcji psychologicznych, jak i fizjologicznych. Co za tym idzie?

STRES W PRACY

Reakcje psychologiczneReakcje fizjologiczne
Nadmierny strach / smutekPrzyspieszenie akcji serca i oddechu
Stany depresyjnePrzyspieszenie procesów przemiany materii
Złość / irytacjaZwiększanie napięcia mięśni
Zmniejszona samoocenaNadmierne pobudzenie
Brak motywacji do działaniaZmniejszenie wrażliwości na ból

Tego rodzaju reakcje organizmu towarzyszą nam w pracy bardzo często, a szczególnie narażone na nie są osoby młodsze, mniej doświadczone lub dopiero przyjęte do pracy, które nie do końca wiedzą, czego się spodziewać. Stres w miejscu pracy dotyka powszechnie również osoby, które nie radzą sobie z wyznaczanymi obowiązkami. Pojawia się wtedy negatywne myślenie, które tylko wzmaga niewłaściwe reakcje organizmu. Co więcej, do przyczyn stresu w pracy, zaliczamy też:

  • zbyt dużą lub zbyt małą ilość pracy, jaką mamy do wykonania,
  • brak określenia lub doprecyzowania obowiązków przez pracodawcę,
  • konflikty z pracodawcą lub współpracownikami,
  • brak wsparcia ze strony pracodawcy lub współpracowników,
  • niezdrowa rywalizacja z innymi pracownikami,
  • złe warunki pracy.

Dofinansowanie na szkolenia - FB

Co ciekawe, stres może być pozytywny. Gdy nie atakuje nas w nadmiarze, daje większą motywację, poprawia siłę fizyczną i wydolność, a także umożliwia skuteczniejsze realizowanie celów. Nawet jeśli chodzi o trudniejsze cele. Jego kontrolowanie jest więc niezbędne do tego, aby prawidłowo funkcjonować każdego dnia. Zbytnie uleganie stresogennym sytuacjom może nieść bardzo poważne konsekwencje.

stres może być pozytywny Click To Tweet

Stres w pracy może być niebezpieczny!

Długotrwały stres, który w różnym natężeniu towarzyszyć nam będzie każdego dnia, może okazać się bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. Przede wszystkim prowadzić może do problemów natury psychicznej, czyli  ciągłego rozdrażnienia, powracających lęków, nerwicy, a nawet depresji. Towarzyszyć temu mogą zaburzenia snu, problemy z koncentracją, a także negatywne reakcje fizjologiczne. W konsekwencji stres może powodować podwyższenie ciśnienia tętniczego, zawały serca, miażdżycę, zaburzenia pracy układu trawiennego, problemy z seksualnością, a nawet udary mózgu.

Zbytnie uleganie stresogennym sytuacjom może nieść bardzo poważne konsekwencje. Click To Tweet

Dlatego też każdy z nas, a w szczególności osoby nadwrażliwe i bardziej narażone na efekty negatywnego stresu, powinny próbować różnych metod dotyczących tego, jak sobie radzić ze stresem w pracy. A jest ich co najmniej kilka. Sprawdź, które okażą się pomocne w Twoim życiu!

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? 10 najlepszych sposobów!

1. Aktywność fizyczna – sposób na to jak radzić sobie ze stresem

Tak często mówi się dzisiaj: „sport to zdrowie”, że dla wielu z nas stał się to pusty, nic nieznaczący slogan. Tymczasem stwierdzenie to jest jak najbardziej słuszne i nie powinno się go lekceważyć – również w kontekście radzenia sobie ze stresem. Okazuje się bowiem, że aktywność fizyczna z jednej strony zmniejsza poziom kortyzolu w organizmie, który nazywany jest też „hormonem stresu”, a z drugiej zwiększa ilość produkowanej endorfiny, czyli hormonu szczęścia. Warto dodać, że aktywność pozwoli Ci znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnego rodzaju chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, które mogłyby być naturalną konsekwencją ciągłego stresu.

Co jest wystarczające, by osiągnąć odpowiedni efekt? Choćby 20-30 minut spaceru każdego dnia – na świeżym powietrzu i w spokojnym miejscu, które pozwoli Ci się wyciszyć. Nie trzeba zawodowo uprawiać sportu, by zredukować stres!

2. Właściwa dieta

Jak się okazuje to, co spożywamy, może również znacząco wpływać na nasze samopoczucie i poziom stresu. Odpowiednia dieta nie tylko przyczynia się do prawidłowej pracy wszystkich naszych układów, ale również zawiera składniki, które pozwolą Ci lepiej kontrolować stres – również w tych najtrudniejszych sytuacjach.

Co warto spożywać? Przede wszystkim zieloną herbatę, która uspokaja i relaksuje, a także owoce i warzywa, które powinny być traktowane jako przekąski (duże lepsze niż słodycze!). Pamiętaj też o pożywnym śniadaniu i piciu dużych ilości wody.

Z czego zrezygnować? Przede wszystkim z nadmiaru kofeiny, która podnosi poziom stresu. I oczywiście z alkoholu, który „pity na smutki” wcale nie pomaga, a może doprowadzić do jeszcze większego stresu w przyszłości.

3. Jak radzić sobie ze stresem? Odpowiednia dawka snu i relaksu

Zarówno sen, jak i relaks działają korzystnie na organizm i pozwalają zredukować stres. Dlatego też pamiętaj o tym, by kłaść się i budzić o odpowiednich porach, by przesypiać choćby to minimum w postaci 6 godzin. Po pracy odpoczywaj – w wygodnym fotelu, z książką w ręku i w swoim ulubionym towarzystwie. A jeżeli trzeba, korzystaj z technik relaksacyjnych, np. medytacji.

Zarówno sen, jak i relaks działają korzystnie na organizm i pozwalają zredukować stres Click To Tweet

4. Angażujące hobby

Hobby to absolutna podstawa w życiu każdego z nas. Dzięki niemu możesz zapomnieć o codziennych problemach, rozluźnić się i wypocząć. Czujesz przy tym poczucie spełnienia i wiesz, że spędzony czas wolny nie okazuje się dla Ciebie stracony. Dlatego poszukaj swojego ulubionego zajęcia i nie bój się go wykonywać. Niezależnie od tego, czy mówimy o oglądaniu filmów, bieganiu, graniu na gitarze, czy w gry video.

5. Walka z prokrastynacją

Odkładając wszystko na później, możesz doprowadzić nie tylko do nagromadzenia się zbyt dużej ilości obowiązków, którym nie podołasz, ale również potrafi wywołać poczucie winy. To z kolei pogorszy Twoje samopoczucie i staniesz się mniej odporny na stres. Dlatego pamiętaj o jednej z najważniejszych zasad w życiu każdego pracownika – „to, co masz zrobić dzisiaj, zrób za chwilę”.

6. Otwarte mówienie o problemach i uczuciach

Otwieranie się na innych i wyrzucanie z siebie żalu, strachu oraz innych złych emocji to jedna z najskuteczniejszych metod radzenia sobie ze stresem. Bliska osoba pomoże Ci, pocieszy i da poczucie bezpieczeństwa, którego tak bardzo potrzebujesz. Nie bój się odrzucenia i nie wstydź się swoich słabości!

7. Właściwa organizacja pracy

Pamiętaj o uporządkowaniu swoich zadań, a także wykonywaniu ich małymi krokami. Nie bierz pracy do domu, nie zaczynaj kilku rzeczy jednocześnie i nagradzaj się za wykonanie jakiegoś zadania. Dzięki temu zawsze będziesz kontrolował swoje projekty i nie będziesz stresować się tym, że im nie podołasz.

8. Analiza sytuacji

Pamiętaj, by każdą stresową sytuację odpowiednio przeanalizować. Nie dawaj się ponieść negatywnym emocjom, tylko dokładnie zbadaj zagrożenia, konsekwencje swoich działań i stań twarzą w twarz z problemem. Bardzo często dramatyzujemy i wyolbrzymiamy swoje problemy, kiedy są one tak naprawdę błahe i niewarte naszych nerwów.

9. Rywalizacja ze sobą, a nie z innymi

Chęć ciągłego mierzenia się z innymi produkuje ogromne ilości stresu. Dlatego też przy potrzebie rywalizacji, konkuruj ze sobą. Stawiaj sobie poprzeczkę coraz wyżej i w ten sposób osiągaj lepsze wyniki. Oczywiście bez przesady, pamiętając o tym, by nie narzucać na siebie zbyt dużej presji!

10. Pozytywne myślenie

Wiadomo – to trudne, jednak szukaj na co dzień bodźców, dzięki którym na Twojej twarzy pojawiać się będzie uśmiech. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci mierzyć się z trudnymi sytuacjami. I pamiętaj – nie ma takich problemów, których nie da się rozwiązać!

nie ma takich problemów, których nie da się rozwiązać! Click To Tweet

Jak radzić sobie ze stresem? Podpowiedzą Ci specjaliści!

Jeżeli chcesz całkowicie zniwelować negatywny stres w miejscu pracy, musisz pracować nad sobą i rozwijać stosowane na co dzień metody. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak to robić optymalnie, zgłoś się na nasze szkolenie, dzięki któremu dowiesz się o tym, czym jest stres, jak go opanować, a jak wykorzystać w pozytywny sposób. I oczywiście dowiesz się jak radzić sobie ze stresem w pracy, co pozwoli Ci lepiej funkcjonować każdego kolejnego dnia! Ponadto, o tym jak zrelaksować się w pracy możesz przeczytać w naszym innym artykule: „Relaks w pracy – czy to możliwe? Poznaj krótkie techniki relaksacyjne i pokonaj stres w pracy„.

szkolenia komunikacja interpersonalna i asertywność

Maciej Wiśniewski
Redakcja MTConsulting