jak być dobrym handlowcem

23 sie 2018

Sprzedawca Ninja – 9 sposobów na to, jak być dobrym handlowcem

Z pewnością każda osoba związana ze sprzedażą, choć raz zastanawiała się: jak być dobrym handlowcem? Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie marketingu, Philip Kotler, powiedział kiedyś, że jest w stanie nauczyć każdego teorii marketingu w jeden wieczór. Jednak prawdziwym handlowcem, jego uczeń stawać się będzie przez całe życie. Dlaczego tak jest? Otóż marketing to nie tylko definicje i kolejne narzędzia, które można wykorzystywać w codziennej pracy. To przede wszystkim doświadczenie, rozumienie produktów, usług i potrzeb klientów. Zanim świat ten odkryje przed handlowcem swoje tajemnice, może minąć kilka lat. Jednak są sposoby, dzięki którym szybciej osiągniesz efekty i znacznie zwiększysz swoje szanse na sprzedaż.

Jak być dobrym handlowcem? 9 skutecznych sposobów

Oto 9 sposobów na to, by stać się dobrym lub po prostu lepszym handlowcem:

1. Poznaj klienta i rynek- sposób na to jak być dobrym handlowcem.

Podstawą skutecznego działania handlowca jest jego wiedza na temat rynku, po którym stąpa, a także potencjalnych klientów, do których kieruje ofertę. Jeżeli chcesz sprzedawać, musisz poznać trendy, specyfikę branży, to co interesuje klientów i sposoby na zwrócenie się do nich. Nie bój się słuchać klienta, bo to najlepsze źródło wiedzy. Kluczowe jest również gromadzenie danych, obserwowanie działań konkurencji i opracowywanie konkretnej strategii działania.

2. Buduj doświadczenie

Wszystko to, co związane z marką, powinno dobrze kojarzyć się klientowi. Świetny sprzedawca powinien wykorzystywać więc to, co najlepiej wpływa na pozytywne powiązania marki, między innymi Internet. Nie bój się korzystać ze strony internetowej i zachęcać do jej odwiedzenia czy przeczytania artykułu na blogu. Polecaj zapoznanie się z pozytywnymi opiniami na temat marki albo wskaż miejsca, gdzie klient pozyska wartościową dla niego wiedzę. Poznaj takie pojęcia, jak User Experience czy Usability

3. Bądź zawsze przygotowany, nie domyślaj się!

Instynkt jest tym, co z czasem zdobywa każdy handlowiec. Jednak nigdy nie podejmuj kluczowych decyzji, opierając się wyłącznie na tym, co podpowiada Ci Twój zmysł handlowca. Opieraj się przede wszystkim na wiedzy, danych i faktach. Przed kontaktem z klientem, dowiedz się czegoś o nim. Zanim wdrożysz narzędzie, dokładnie je przetestuj. I w końcu – zawsze przekazuj klientom sprawdzone informacje, a nie domysły.

4. Poszerzaj wiedzę na temat narzędzi i metod marketingowych

Marketing, szczególnie ten internetowy, rozwija się w zastraszającym tempie. Pojawiają się kolejne narzędzia i sposoby na skuteczną sprzedaż, z którymi musisz być na bieżąco. Nie tylko, by wdrażać nowe rozwiązania, ale też nie dać się wyprzedzić konkurentom. Zdobywaj wiedzę – najlepiej na blogach i stronach specjalistów, bo tam masz dostęp do najnowszych trendów. Oczywiście nie zapominaj przy tym o fachowej literaturze, która w zakresie marketingu wciąż poszerza swoje kręgi.

Szkolenia dofinasowane - blog

5. Używaj danych, by zwiększyć sprzedaż

Jeżeli masz dostęp do różnego rodzaju raportów, statystyk i danych, kiedy np. Twoja firma posiada system CRM – korzystaj z nich, bo to Twoje najważniejsze narzędzie. Ucz się analizy i wykorzystania osiąganych wyników do własnych celów. Sprawdzaj, co dobrze się sprzedaje, a nad czym warto popracować więcej. Gromadź najlepsze narzędzia analityczne, opanuj obsługę Excela i obserwuj zmiany. Na pewno przyniesie Ci to wiele korzyści i podpowie, jak być dobrym handlowcem.

6. Nie bój się korzystać z najnowszych technologii

Różnego rodzaju aplikacje i systemy marketingowe, jak choćby wspomniany CRM, wciąż się rozwijają. Posiadają coraz więcej przydatnych narzędzi i rozwiązań, dzięki którym łatwiejsze są: obsługa klienta, analiza jego potrzeb i własnych wyników, badania rynku i wiele, wiele innych. Błędem byłoby, więc, gdybyś nie wykorzystał choćby części z nich do własnego rozwoju i zwiększenia sprzedaży. Co ważne – nie musisz być znawcą technologii, bowiem obsługa systemów jest nieskomplikowana, nastawiona na początkujących.

7. Stwórz harmonogram swojej pracy

Właściwa organizacja pracy to podstawa, nie tylko w działaniu handlowców. Posiadanie własnego harmonogramu, zgodnie z którym możesz realizować kolejne projekty i osiągać cele, pozwoli Ci na skuteczniejsze opracowywanie planu działania. Nie pozwoli Ci się również zgubić w gąszczu informacji oraz klientów. Co więcej – dokładne planowanie działań i zachowanie ich w odpowiedniej kolejności oraz terminów powoduje, że nie zaniedbasz klienta albo nie zapomnisz o kontakcie z nim.

8. Jak być dobrym handlowcem? Dowiedz się czym jest storytelling i opowiadaj!

O skutecznym marketingu i o tym, jak być dobrym handlowcem, decyduje również umiejętność odpowiedniego wykorzystania wyobraźni. Ty, jako marketer, masz za zadanie przyciągnąć klienta, zwrócić jego uwagę i zainteresować go. A to ostatnie uda Ci się tylko wtedy, gdy Twój opis produktu czy usługi będzie ciekawy. Nie bój się podawania przykładów historii klientów, którzy skorzystali z produktu. Mów językiem korzyści, ale nie kierując się skryptem. Stań się na chwilę klientem i pomyśl, co chciałby od Ciebie usłyszeć. A następnie stwórz z tego angażującą historię i zaprezentuj ją!

masz za zadanie przyciągnąć klienta, zwrócić jego uwagę i zainteresować go Click To Tweet

9. Bądź pozytywnie nastawiony

To punkt ostatni o tym, jak być dobrym handlowcem, ale nie najmniej ważny. Powiedzielibyśmy raczej, że najtrudniejszy – bo często nie da się zachować optymizmu, choćby nie wiem, co się działo. Jednak uśmiech jest bardzo ważny podczas rozmowy z klientem. Odbiorca potrafi rozszyfrować wyraz Twojej twarzy albo aktualne samopoczucie nawet wtedy, gdy mówisz do niego przez telefon. Uśmiechnij się, a Twój głos natychmiast stanie się pogodny. Nie myśl negatywnie, np. o niepowodzeniu, bo wywołasz wilka z lasu. Zaraź klienta swoim entuzjazmem, a z pewnością zwiększysz swoją szansę na sprzedaż!

Uśmiechnij się, a Twój głos natychmiast stanie się pogodny Click To Tweet

Jak być dobrym handlowcem?

Oczywiście to tylko krótki zbiór wskazówek o tym, jak być dobrym handlowcem, będący wierzchołkiem góry lodowej zwanej marketingiem. Jednak stosowanie się do nich pozwoli Ci ruszyć naprzód i rozwijać umiejętności. A co Ty, jako handlowiec, masz do przekazania innym? Może jest jeszcze coś niezbędnego? Nie krępuj się podzielić wiedzą w komentarzu, w końcu wszyscy uczymy się cały czas!

A jeśli chcesz poznać 10 najlepszych sposobów na motywowanie pracowników, zajrzyj na nasz Blog Biznesowy. Zachęcamy również do skorzystania z naszych szkoleń, na które możesz otrzymać dofinansowanie nawet do 80%.

Szkolenie dofiansowane - ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Redakcja MTConsulting

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *