inteligencja emocjonalna w biznesie

30 maj 2018

Inteligencja emocjonalna w biznesie – czy ma znaczenie?

Inteligencja emocjonalna w biznesie – co to jest i jakie ma znaczenie? Czy naprawdę przewiduje sukces danej osoby? Przez wiele lat ludzie poszukiwali sposobu na odgadnięcie, czy dana osoba odniesie sukces. A jeśli już to zrobiła, chcieli wiedzieć – dlaczego i jak osiągnąć sukces? Z początku myślano, że parametrem odpowiedzialnym za powodzenie w karierze, jest iloraz inteligencji, znany jako IQ. Jednak okazało się, że w 70% przypadków to ludzie z przeciętnym IQ odnoszą większe sukcesy od tych z wysokim IQ. Wtedy znaleziono inny wskaźnik – inteligencję emocjonalną. Czy jest ona najbardziej pożądaną umiejętnością na sukces w biznesie?

Inteligencja emocjonalna w biznesie – czym jest?

Według definicji Saloveya i Mayera z 1990 roku, inteligencja emocjonalna to zestaw umiejętności dotyczących identyfikowania, rozumienia, kontrolowania i posiadania emocji własnych oraz innych ludzi. Co to znaczy? Oznacza to, że rozpoznajesz własne emocje i emocje innych oraz wiesz, co z nimi zrobić. Tak jak osoba z wysokim IQ może zrobić wiele z informacjami, nawet mając niepełne dane, tak osoba z wysoką inteligencją emocjonalną w biznesie może zarządzać ludźmi i sobą, również nie wiedząc wszystkiego. Szybko orientuje się w sytuacji i potrafi sprawić, że ludzie robią to, co jest dobre dla nich… i dla biznesu.

Cytując Lao Tzu, legendarnego chińskiego filozofa i twórcę taoizmu: „Rozumienie innych to  inteligencja; rozumienie siebie to prawdziwa mądrość. Panowanie nad innymi to siła; panowanie nad sobą to prawdziwa moc.” Lao Tzu przedstawia nam składowe inteligencji emocjonalnej:

  • samoświadomość i świadomość uczuć innych ludzi,
  • umiejętność panowania nad swoimi uczuciami i uczuciami innych ludzi.

Inteligencję emocjonalną dzielmy na kompetencje personalne i społeczne.

Inteligencja emocjonalna w biznesie –  co jeszcze?

Kompetencje personalne to połączenie samoświadomości i umiejętności panowania nad swoimi emocjami. To również zdolność do zauważania swoich uczuć i sterowania swoim zachowaniem.

  • Samoświadomość to umiejętność do dostrzegania swoich emocji i obserwowania ich, gdy się pojawiają.
  • Zdolność do panowania nad swoimi uczuciami to umiejętne wykorzystywanie swoich obecnych uczuć do pozytywnych i twórczych zachowań.

Kompetencje społeczne składają się z uważności społecznej i umiejętności panowania nad relacjami. To rozumienie nastrojów, zachowań i motywacji, jakimi kierują się inni, aby odpowiednio reagować i polepszać jakość relacji.

  • Uważność społeczna to umiejętność wychwycenia i rozumienia emocji innych ludzi. Dlaczego ktoś jest zły? Co sobie myśli w tej chwili?
  • Panowanie nad relacjami pokazuje, co robisz z wiedzą wynikającą z uważności społecznej. Czy zażegnasz konflikt? Jak go rozwiążesz, żeby wszyscy byli zadowoleni?

Na inteligencję emocjonalną w biznesie składa się umiejętność podejmowania decyzji, asertywność, elastyczność, odporność na stres, empatia, umiejętność pracy w grupie, prezentacji, komunikacji, wzbudzanie zaufania, panowanie nad gniewem, rzetelność. Te cechy tworzą dobrych liderów i pracowników.

Czy inteligencja emocjonalna w biznesie jest ważna?

Tak. Potwierdzają to badania zrobione przez Travisa Brandberry, Jeana Greavesa i Patricka M. Lencioni, autorów książki „Inteligencja Emocjonalna 2.0”. Według nich, 90% ludzi sukcesu ma wysoką inteligencję emocjonalną. Z drugiej strony, tylko 20% ludzi bez sukcesów może pochwalić się takim wynikiem. Według innych badaczy, wysokość inteligencji emocjonalna w 75% przewiduje, czy dana osoba odniesie sukces. Wysoki wynik daje przeciętnemu amerykańskiemu pracownikowi o 29 tysięcy dolarów rocznie wyższą pensję niż jego koledze z niską inteligencją emocjonalną. Jednak inni naukowcy podkreślają, że równie ważna jest wytrwałość, czyli umiejętność podnoszenia się po porażkach i podjęcia kolejnej próby. Jeszcze inni badacze nawołują do powrotu doceniania ilorazu inteligencji.

Szkolenia dofinasowane - blog

Na czym w takim razie powinieneś się skupić? Iloraz inteligencji jest niezmienny przez całe życie, nie masz więc na niego wpływu. Wytrwałość z pewnością jest bardzo ważna, co widać po życiorysach prezesów firm, które wielokrotnie upadały, nim odniosły upragniony sukces. Pamiętaj jednak, że biznes to ludzie. Wśród managerów popularne jest powiedzenie „zatrudniaj ze względu na osobowość, a potem naucz umiejętności”. Jeśli chcesz być dobrym pracownikiem czy szefem, to inteligencja emocjonalna najlepiej Ci w tym pomoże. Całej reszty możesz się nauczyć w trakcie, a odpowiednie podejście do ludzi przyda Ci się od pierwszego dnia w pracy.

Gdzie inteligencja emocjonalna w biznesie ma swoje źródło?

Znajduje się ono w Twoim mózgu. To tam część racjonalna (płat przedczołowy), najnowsza ewolucyjnie składowa mózgu, walczy z pierwotnym i emocjonalnym rdzeniem kręgowym. To rdzeń kręgowy odbiera bodźce w całego ciała i decyduje o natychmiastowej reakcji w ramach najstarszego mechanizmu świata – „walcz lub uciekaj”.

Gdy człowiek pierwotny spotykał na swojej drodze groźne zwierze, musiał natychmiast zdecydować, czy ma szansę w walce, czy może lepiej jest się jak najszybciej oddalić. Niezależnie od podjętej decyzji, otrzymywał pomoc od swojego ciała – zastrzyk pobudzającej adrenaliny i kortyzolu oraz wyłączenie wszelkich zbędnych w tym momencie funkcji, takich jak trawienie. Ten mechanizm niejednokrotnie uratował człowiekowi życie i sprawił, że ludzkość dożyła do dzisiejszych czasów. Niestety dzisiaj często przeszkadza w tym, by dobrze funkcjonować w korporacyjnym świecie. Zagrożenia w postaci zbliżających się deadline’ów, potencjalnego zwolnienia, konkurencji czy awarii są równie prawdziwe, co groźny zwierz, ale „walcz lub uciekaj” z pewnością nie jest najlepszą odpowiedzią. Reagowanie strachem bądź agresją nie jest mile widziane i nie sprzyja dobrym kontaktom biznesowym. Tutaj do gry wchodzi mózg racjonalny. To on pozwala powstrzymać się od pierwotnych instynktów i wykorzystać zastrzyk adrenaliny i kortyzolu do opanowania sytuacji np. reklamacji klienta.

Inteligencja emocjonalna w biznesie – co warto wiedzieć?

Ludzkość przeszła długą drogę od jaskiniowca do człowieka biznesu. Nasze mózgi nie zmieniły się jednak wystarczająco. Inteligencja emocjonalna w biznesie zapełnia lukę pomiędzy reagującym, instynktownym człowiekiem pierwotnym, a inicjującym, myślącym homo sapiens XXI wieku. 

Czy potrafisz sobie wyobrazić, jakby funkcjonowali przedsiębiorcy, prezesi czy menedżerowie, nie posiadający inteligencji emocjonalnej?

Szkolenie dofiansowane - ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Redakcja MTConsulting

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *