employer branding

06 mar 2020

Employer Branding – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

„Owocowe środy” czy „Młody, dynamiczny zespół”. To według wielu przedsiębiorców korzyści, które mogą zachęcić utalentowane i wykwalifikowane osoby do podjęcia pracy w ich firmie. Tymczasem to półśrodki, które nie tyle nie stanowią wartości dodanej, ale często zwyczajnie zniechęcają potencjalnych pracowników do wysłania swojego CV. A to znacznie zmniejsza szansę firmy na stworzenie kreatywnego, zgranego zespołu, z którym można kroczyć prosto do sukcesu. Jeżeli chcesz, aby Twoje przedsiębiorstwo zyskało wizerunek przyjaznego pracownikowi i pragniesz skutecznie zachęcać najlepszych do pracy w Twoim zespole, zrezygnuj z półśrodków. Dowiedz się, czym jest Employer Branding – pojęcie, które powinno zainteresować każdego właściciela firmy.

Employer Branding co to jest?

Pojęcie Employer Branding to termin, który powstał w 1996 roku z inicjatywy Simona Barrowa i Tima Amblera. Wskazali oni przedsiębiorcom kierunek, w którym warto podążać, aby wyławiać z rynku pracy „perełki. Chodzi o pracowników mogących stanowić o sile przedsiębiorstwa. Jest to – mówiąc w skrócie – budowanie wizerunku pracodawcy jako tego, który zapewnia doskonałe warunki swoim pracownikom. Często Employer Brandingiem określa się działania, które mają na celu stworzenie wizerunku firmy postrzeganej jako „pracodawca z wyboru”, a więc takiej, w której każdy poszukujący zatrudnienia chciałby podjąć zatrudnienie.

Strategia Employer Branding jest długoterminowa i ma na celu z jednej strony przyciąganie najlepszych pracowników, a drugiej zatrzymywanie tych obecnie zatrudnionych. Dzięki skutecznym działaniom w tym zakresie:

  • unikniesz nadmiernej rotacji pracowników, która mogłaby destabilizować pracę i rozwój przedsiębiorstwa,
  • zoptymalizujesz koszty rekrutacji i szkoleń dla pracowników, a także unikniesz niepotrzebnej straty pieniędzy – np. w wyniku bezowocnych procesów rekrutacji,
  • pozyskasz do zespołu odpowiednio wykwalifikowanych i utalentowanych pracowników, a tym samym umożliwisz sobie efektywne realizowanie zadań,
  • stworzysz lojalny zespół pracowników, którzy będą odpowiednio zaangażowani w swoją pracę i stworzą dobrą atmosferę,
  • zyskasz pozytywny wizerunek zarówno wśród aktualnych i potencjalnych pracowników, jak i partnerów biznesowych, a nawet opinii publicznej.

Głównym powodem wdrażania strategii Employer Branding jest jednak przede wszystkim możliwość pozyskiwania odpowiednich kandydatów na poszczególne stanowiska, co – w dobie dużych zawirowań na rynku pracownika – sprawia niemałe trudności. Specjalistów brakuje dzisiaj w bardzo wielu dziedzinach, nie tylko tych najbardziej wymagających, technologicznych, ale również takich, w których mogłoby się wydawać, że pracowników nie brakuje (np. obsługa klienta). Dlatego też zdecydowanie warto wdrożyć strategię Employer Brandingu, która da Twojej firmie wiele korzyści.

[bctt tweet=”zbudujesz odpowiedni wizerunek i spełnisz oczekiwania pracowników” username=”Maniek_ZEN”]

Działania z zakresu Employer Branding dzielimy na dwa rodzaje:

  • wewnętrzne, które dotyczą pracowników obecnie zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Mają one na celu stworzenie pracownikom odpowiednich warunków do pracy, a także rozwoju i sprawienie, że będą oni dobrze czuli się pracując właśnie dla Twojej firmy;
  • zewnętrzne, które dotyczą potencjalnych pracowników – ich celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku firmy jako tej, która jest przyjazna pracownikom.

Skuteczna strategia Employer Branding – co jest najbardziej istotne?

Skoro wiesz już co to Employer Branding, czas poznać metody działania. Dzięki nim zbudujesz odpowiedni wizerunek i spełnisz oczekiwania pracowników – zarówno aktualnych, jak i potencjalnych.

Po pierwsze – planowanie strategii

Najważniejszą kwestią jest zaangażowanie się w strategię Employer Branding, np. poprzez wydzielenie osobnego działu w firmie, który będzie odpowiedzialny za budowanie strategii. Musisz bowiem myśleć perspektywicznie i długofalowo, uwzględniając zmiany na rynku pracy oraz potrzeby pracowników. Na samym wstępie warto zaplanować działania, w czym pomoże Ci odpowiedź na kilka istotnych pytań. Oto najważniejsze z nich!

  • Jaki jest obecnie wizerunek przedsiębiorstwa w oczach obecnych i potencjalnych pracowników, a jaki chcesz osiągnąć?
  • Co wiedzą o Twojej firmie potencjalni pracownicy, z czego nie zdają sobie sprawy, a co powinni wiedzieć?
  • Jakie są słabe i mocne strony przedsiębiorstwa i nad czym warto popracować, aby zapewnić pracownikom lepsze środowisko pracy?
  • Jak czują się w Twojej firmie pracownicy i co możesz zrobić, aby ich morale były na wyższym poziomie?
  • Do jakich pracowników chcesz dotrzeć, kto będzie odpowiedni na dane stanowisko i jakich narzędzi użyjesz, aby było to możliwe?

Na początkowym etapie planowania strategii musisz wziąć pod uwagę zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Stworzenie solidnych fundamentów pod działania EB to podstawa. Będą nimi przede wszystkim informacje na temat tego, co sądzą o Tobie pracownicy. Warto więc przeprowadzić stosowny audyt, najlepiej anonimowy, w którym zapytasz zatrudnionych o ich zapatrywania, problemy, czy sugestie. Dzięki temu stworzysz jeszcze lepsze środowisko pracy dla pracowników.

Po drugie – sformułowanie EVP

Ten etap wdrażania strategii Employer Branding dotyczy potencjalnych pracowników – EVP (Employee Value Proposition). To zestaw cech i wartości firmy, które zachęcą potencjalnego pracownika do wysłania CV. To korzyści, płynące z pracy dla danego przedsiębiorstwa oraz wszystko to, co wyróżnia firmę na tle innych pracodawców. Zalety pracy w firmie mogą przedstawić Ci pracownicy, np. poprzez wypełnienie specjalnej ankiety. Dzięki temu dowiesz się więcej, o tym co sądzą o Tobie, jako pracodawcy i czym warto skusić potencjalnych pracowników. I nie, nie będą to owocowe środy!

Pamiętaj, że EVP powinno być sformułowane zgodnie z prawdą. Jeżeli więc nie zapewniasz swoim pracownikom odpowiedniej ścieżki rozwoju albo szkoleń, nie powinieneś umieszczać tego w ogłoszeniu. Możesz bowiem nie tylko nie spełnić obietnic, ale też narazić swoją firmę na pogorszenie wizerunku. A to negatywnie odbije się zarówno na aktualnych pracownikach, jak i poszukiwaniu nowych.

W oparciu o prawidłowo sformułowane EVP będziesz w stanie stworzyć atrakcyjne ogłoszenia, które przyciągną potencjalnych pracowników i dzięki którym CV do Twojej firmy wyślą osoby o wysokich kwalifikacjach czy też dużym talencie.

Dofinansowanie na szkolenia - FB

Po trzecie – wdrożenie zmian i budowanie wizerunku

Jeżeli chcesz skusić potencjalnych pracowników i zapewnić im odpowiednie warunki, musisz przede wszystkim wdrożyć w swojej firmie zmiany, które wynikać będą z odpowiedzi na uzyskane wyżej pytania. Zmiany te będą też sposobem na stworzenie atrakcyjnego ogłoszenia dla potencjalnych pracowników.

Musisz zadbać o potrzeby swoich pracowników. Powinieneś zapewnić im odpowiednie środowisko pracy, wdrożyć realną ścieżkę rozwoju i tym samym mieć pewność tego, że również nowozatrudnieni pracownicy będą zadowoleni z warunków, jakie zastali w firmie. A to będzie kluczem do budowania pozytywnego wizerunku firmy i dążenia do sukcesu – wspólnie z posiadanym zespołem.

[bctt tweet=”Employer Branding to strategia, która może przynieść Ci wiele korzyści” username=”Maniek_ZEN”]

Jak skutecznie budować wizerunek przyjaznego pracownikom przedsiębiorstwa i pozyskiwać skuteczniej odpowiednich kandydatów?

  • Wykorzystuj nowoczesne modele komunikacji z potencjalnymi pracownikami. Prowadź bloga, do rozmów z potencjalnymi pracownikami wykorzystuj Skype’a, unowocześnij swoją stronę internetową. A przede wszystkim – korzystaj z mediów społecznościowych. Dzięki nim dotrzesz do kandydatów (polecamy specjalne, branżowe grupy, gdzie specjaliści poszukują zleceń/zatrudnienia), a także nawiążesz z nimi dobre relacje. Social media to dzisiaj podstawa budowania pozytywnego wizerunku firmy, dlatego bądź aktywny i zadbaj o wysoką jakość contentu!
  • Bierz udział w targach pracy. Są to bowiem wydarzenia, które pozwalają na skuteczne promowanie firmy, a także nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi pracownikami. Zadbaj o to, aby Twoje stanowisko wyróżniało się na tle innych, zorganizuj konkurs albo warsztaty dla uczestników eventu i zadbaj o to, aby Twoi pracownicy odpowiednio zareklamowali firmę. To doskonały sposób na rozwój i pozyskiwanie najlepszych kandydatów na poszczególne stanowiska.
  • Promuj firmę w różnych serwisach. Mowa tutaj przede wszystkim o tych stronach, które gromadzą ogłoszenia o pracę. Stwórz odpowiednie ogłoszenie rekrutacyjne, które przyciągnie uwagę i umieść je na co najmniej kilku profesjonalnych, popularnych serwisach. Będziesz mieć wtedy szansę dotarcia do dużej liczby osób, wśród których z pewnością znajdą się też odpowiednio wykwalifikowani specjaliści.
  • Korzystaj z nowoczesnych technologii. I dawaj do nich dostęp swoim pracownikom. Będzie to oznaczało, że nie tylko stosujesz się do aktualnych trendów i w związku z tym prowadzisz firmę nowoczesną, ale również umożliwiasz rozwój swoim pracownikom, poprzez kontakt z innowacjami technologicznymi. Co więcej – nowe technologie i narzędzia, pozwolą Ci zastąpić te starsze i mniej użyteczne, a tym samym usprawnić wiele procesów w przedsiębiorstwie.
  • Dbaj o zadowolenie swoich pracowników. To spowoduje, że nie tylko będą efektywnie realizować swoje zadania, ale również pozytywnie zaopiniują Twoją firmę innym potencjalnym kandydatom. Dzięki temu zwiększysz zainteresowanie swoimi ofertami pracy, a do tego zbudujesz pozytywny wizerunek firmy.

A czego nie robić, planując Employer Branding?

Employer Branding to strategia, która może przynieść Ci wiele korzyści, jednak pod warunkiem, że nie popełnisz kilku błędów. Mowa tutaj przede wszystkim o:

  • niedostosowaniu skali przedsięwzięcia do posiadanego budżetu, co może doprowadzić do problemów finansowych albo fiaska działań promocyjnych,
  • nieprawidłowych danych, zebranych na etapie planowania – np. wtedy, gdy zamiast anonimowych ankiet bezpośrednio pytasz pracowników o zdanie (mogą nie być wtedy do końca szczerzy),
  • obietnicach bez pokrycia, np. w ogłoszeniach o pracę – może to doprowadzić do niezadowolenia pracowników,
  • ciągłym zmienianiu strategii i braku określonego celu, co nigdy nie przynosi odpowiednich efektów,
  • kopiowaniu rozwiązań od konkurencji albo globalnych marek, które nie są adekwatne do Twoich możliwości czy wartości.

Unikaj tego rodzaju działań, bo mogą one pogorszyć wizerunek Twojej firmy i w konsekwencji znacznie oddalić Cię od upragnionego sukcesu!

Employer Branding przykłady skutecznych działań firm

Pomysłowość i skuteczność strategii EB można dostrzec na polskim rynku, gdzie w ostatnich latach wiele marek stara się wyróżnić na tle konkurencji i dotrzeć do potencjalnych pracowników. Przykładem może być tu PZU. Firma prężnie działa w social mediach i na YouTube, a nawet bierze udział w konferencjach branżowych czy współpracuje z uczelniami. Wszystko to przy zachowaniu dużego dystansu. Doskonałych przykładów profesjonalnych działań z zakresu EB można szukać też za granicą. Wzorem jest tutaj Ikea, która dzięki kampanii „Ty jesteś zmianą” pokazała kandydatom, że jest bardzo otwarta i – dzięki swoim pracownikom – chce zmieniać świat na lepsze.

Oczywiście to tylko wierzchołek góry lodowej. Przykłady Employer Brandingu można mnożyć i są one dostrzegalne praktycznie codziennie, chociażby w reklamach telewizyjnych. Warto obserwować działania konkurencji i wyciągać odpowiednie wnioski (bez kopiowania gotowych rozwiązań!).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o Employer Brandingu, zapraszamy na nasze szkolenia z zakresu HR. Dzięki niemu zyskasz wiedzę teoretyczną i praktyczną. 

Maciej Wiśniewski 
Redakcja MTConsulting