szkolenie pracowników

12 Kwi 2018

Szkolenie pracowników – dlaczego pracodawcy się tego boją?

Chociaż przedsiębiorcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak wiele korzyści przynosi szkolenie pracowników, wciąż wielu jest takich, którzy uważają to za bezcelowe. Co więcej – część przedsiębiorców boi się organizować szkolenia, ponieważ obawia się, że nie tylko nie pomogą one w rozwoju przedsiębiorstwa, ale nawet przysporzą mu dodatkowych kłopotów. Czy rzeczywiście jest się czym martwić? Sprawdźmy to, analizując problemy przedsiębiorców!

Największa obawa? Zbyt wysokie koszty, jakie generuje szkolenie pracowników

Skoro tak wielu specjalistów, w tym doradców biznesowych i samych przedsiębiorców, coraz głośniej mówi o skuteczności i ogromnej wartości szkoleń dla przedsiębiorstwa, dlaczego wielu właścicieli firm wciąż boi się je organizować? Cóż, zwykle jak nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze i tak samo jest w tym przypadku. To właśnie perspektywa płacenia za szkolenie dla pracowników jest bardzo problematyczne dla przedsiębiorców, szczególnie tych tnących koszty albo inwestujących niemałe pieniądze w nowe projekty. I co ciekawe – przedsiębiorcy boją się kosztów szkoleń nawet pomimo tego, że… mogą otrzymać na nie pieniądze! Jak to możliwe?

Zgodnie z tym, co mówi Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, dla pracodawców tworzących zakładowy fundusz szkoleniowy, przygotowano refundacje szkoleń – zwracana jest nawet połowa kosztów takiego szkolenia. Co więcej – w przypadku szkolenia pracownika, który ukończył 45 lat, zwrot ten może wzrosnąć nawet do 80 procent! Bardzo często istnieje też możliwość, skorzystania ze szkoleń dofinansowanych z Unii Europejskiej lub innych projektów realizowanych w danym regionie. Oczywiście wiąże się to z kilkoma formalnościami (choć i te załatwiają za pracodawcę niektóre firmy szkoleniowe) i czasem oczekiwania, ale skoro jest taka możliwość, dlaczego z niej nie skorzystać? Tymczasem sytuacja wygląda tak, że jedni przedsiębiorcy nie chcą tracić czasu na składanie wniosków, inni nie wiedzą, jak wiele mogą dać im szkolenia, a jeszcze inni… nie mają pojęcia o refundacjach. Więcej na temat tego, czy szkolenie w firmie się opłaca, znajdziesz TUTAJ.

To nie wszystko!

Oczywiście strach przed organizowaniem szkoleń dla pracowników ma wiele imion i nie dotyczy wyłącznie kwestii finansowej. Oto 5 innych powodów, dla których szkolenie pracowników nie wchodzi w grę!

  • Kompleks małej firmy

Nasza firma jest mała, zatrudniamy kilku pracowników i wszyscy doskonale wiedzą co robić – nie potrzebujemy żadnych szkoleń!”. Czy aby na pewno? Małe firmy rzeczywiście zatrudniają mniejszą liczbę pracowników, dlatego… niskie kwalifikacje choćby jednego zatrudnionego, mogą znacząco odbić się na przychodach firmy. Jeżeli choćby jeden z dziesięciu sprzedawców nie będzie odpowiednio przeszkolony – osiągnie słabe wyniki, a to odbije się na małej firmie dużo bardziej niż na wielkiej korporacji.

Wielu przedsiębiorców uważa, że szkolenie pracowników jest opłacalne, a nawet zarezerwowane dla dużych przedsiębiorstw – rzeczywistość pokazuje, że jest inaczej. Szkolić warto w każdej firmie, bo im większe umiejętności i wiedza pracowników, tym zwiększają się szanse na rozwój przedsiębiorstwa. Niechęć do szkolenia pracowników to tylko jeden z błędów popełnianych przez właścicieli małych firm, o których już pisaliśmy na naszym blogu biznesowym

  • Strach przed zmianami i rozwojem

W naszym kraju wciąż nie brakuje „betonowych” przedsiębiorców (o typie Szafa Beton pisaliśmy w punkcie 10 artykułu o Szefach, których nie znosisz), którzy uważają, że „kiedyś to było” albo „robię to od lat, więc wiem najlepiej jak to robić!”. Niestety (a raczej stety) świat idzie do przodu, technologia się rozwija, a nowych, lepszych narzędzi pojawia się z każdym rokiem coraz więcej – niezależnie od branży, jaką reprezentujemy. Dlatego tak ważne jest uczulenie pracowników na najnowsze trendy i poszerzenie ich wiedzy na dany temat – zmiany nie muszą nieść za sobą złych konsekwencji, a wyjście ze swojej strefy komfortu bardzo często prowadzi do rozwoju firmy.

  • Obawa przed stratą pracowników

Wielu pracodawców nie inwestuje pieniędzy w pracowników z obawy przed ich utratą. Kiedy bowiem odchodzi przeszkolony pracownik – strata jest podwójna i bardziej bolesna. Racja, z tym że pisanie już na samym wstępie czarnego scenariusza to duży błąd. Okazuje się, że pracownicy, o których rozwój dba się w przedsiębiorstwie, czują się z nim dużo bardziej związani. Wpływa to na utrzymanie lojalności pracowników. Są wdzięczni za daną im szansę na poszerzenie wiedzy czy umiejętności, przez co ich zaangażowanie oraz zaufanie są na wyższym poziomie niż wcześniej. Szkolenie pracowników nie spowoduje więc, że zaczną oni szukać lepszych posad, ale… zmniejszy rotację w firmie.

  • Brak wiary w skuteczność szkoleń

Strach przed nieefektywnymi szkoleniami jest często spotykany wśród pracodawców. Dla wielu z nich szkolenie pracowników to strata czasu, jednak praktyka pokazuje, że nie jest to prawdą. Opinie wśród przedsiębiorców organizujących szkolenia są jednoznaczne – pracownicy wiedzą więcej, mają wyższe umiejętności, pracują z większym zaangażowaniem i są efektywniejsi. Oczywiście najważniejszy jest wybór odpowiednich szkoleń, które będą miały przełożenie na lepsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zamiast więc pogłębiać swoje obawy przed zainwestowaniem w rozwój, warto przeczytać, czym powinno charakteryzować się skuteczne szkolenie.

  • Niedyspozycyjność pracowników

Na szkolenie pracowników potrzeba czasu i właśnie jego utraty boją się pracodawcy. Bo „po co pracownik miałby tracić czas na szkolenie, jeżeli w tym czasie może obsłużyć kilku klientów i zwiększyć zysk przedsiębiorstwa”? Niby racja, ale przecież szkolenie nie trwa wiecznie, a dzięki niemu pracownik zyska wiedzę i umiejętności, które na dłuższą metę pozwolą mu działać jeszcze efektywniej. Warto myśleć długofalowo, bo tylko w ten sposób rywalizacja z konkurencją będzie w ogóle możliwa!

Co na to pracownicy?

Szkolenie pracownika ma dużą wartość dla samego zatrudnionego, bo może się on rozwijać. Dlatego też pracodawca powinien otworzyć się na jego potrzeby i na potrzeby swojego przedsiębiorstwa – bez niepotrzebnego strachu czy dystansu. Tym bardziej, że szkolenia działają, a koszty ich organizacji mogą zostać w znacznym stopniu zwrócone przedsiębiorcy!

A co Ty sądzisz na temat szkoleń i strachu przedsiębiorców przez ich organizacją? Może obawy są uzasadnione? Daj znać w komentarzu!