lojalność pracowników

27 Mar 2018

Jak zdobyć lojalność pracowników?

Jeszcze do niedawna wielu przedsiębiorców nie uważało, by lojalność pracowników była im potrzebna do realizacji celu i osiągnięcia sukcesu. „Płacę, wymagam” – takie przeświadczenie dominowało wśród właścicieli firm i dopiero od kilku lat świadomość i wiedza w tym temacie ewoluują. Okazuje się, że zaufanie pracowników to fundament sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Zdobycie go nie jest łatwe, ale zdecydowanie warto o nie powalczyć. A my pokażemy Ci jak to zrobić!

Czym jest lojalność pracowników i dlaczego warto ją zyskać?

Lojalność pracowników to przede wszystkim ich poczucie więzi z przedsiębiorstwem. Ale nie tylko! Można ją również określić, jako wiązanie przyszłości z daną firmą, zaufanie do kierownictwa i wierność wyznawanym przez nie ideałom, a także zaangażowanie w osiąganie sukcesu organizacji.

Lojalność pracowników jest, więc korzystna zarówno dla zatrudnionych, jak i samego przedsiębiorstwa, ponieważ dzięki zaufaniu łatwiej jest osiągnąć dobrą atmosferę w zespole, lepszą współpracę pomiędzy współpracownikami i – w końcu – wyższą wydajność. Co więcej – lojalność pracowników pozwoli zminimalizować rotację i tym samym ograniczyć koszty przedsiębiorstwa, a jednocześnie zyskać stały dostęp do specjalistów. A o tych w dzisiejszych czasach coraz trudniej. Gra jest, więc warta świeczki, a budowanie zaufania pracowników nie powinno być bagatelizowane przez żadnego pracodawcę.

Sprawdzone metody zdobywania lojalności pracowników

  1. Budowanie atmosfery

Niektórymi firmami wciąż kierują osoby, które uważają, że im ciszej w zespole, tym bardziej skupia się on na pracy. Tymczasem zwykle oznacza to brak więzi między pracownikami, ciągłą kontrolę i smutek pracowników, którzy zamiast mieć satysfakcję płynącą z pracy, czują się w niej fatalnie. Zaufanie pracowników buduje się przede wszystkim, pomagając tworzyć więzi w załodze i stawiając na pracę zespołową. Dzięki temu łatwiej jest osiągać firmowe cele. Co więcej – dobra atmosfera w zespole to lepsze samopoczucie pracowników i więcej pozytywnej energii, dzięki której można rozwiązywać nawet największe problemy!

  1. Docenianie pracowników

Pracujemy dla różnych celów, które zwykle idą ze sobą ramię w ramię. Mowa tu o dobrych zarobkach, satysfakcji i poczuciu przydatności dla zespołu. Pracodawca powinien, więc budować relacje z pracownikiem tak, aby ten czuł się ważnym ogniwem firmy. W jaki sposób budować lojalność pracowników na tym polu? Poprzez pochwały, premie uznaniowe, podwyżki, a nawet zwykłą otwartość w relacjach i komunikacji. Czasami bezproblemowy dostęp do szefostwa i możliwość zwrócenia się do niego o pomoc podnosi morale, jak nic innego.

  1. Pytanie pracowników o zdanie

Ten punkt wiąże się pośrednio z poprzednim, ponieważ pozwala poczuć się pracownikowi docenionym. Jednak ma też dwa inne cele – wzmocnienie więzi osób zatrudnionych z kierownictwem i firmą, a także… skorzystanie z potencjału pracowników. Często są wśród nich osoby ze świeżymi pomysłami i innowacyjnym spojrzeniem na pewne rzeczy. Z jednej strony możliwe jest, więc zwiększenie zaufania pracowników, a z drugiej rozwój firmy.

  1. Tworzenie warunków do rozwoju

Żaden specjalista nie będzie wiązał swojej przyszłości z firmą, jeżeli nie dostrzeże szansy na rozwój i zyskanie nowych umiejętności, podniesienie kwalifikacji czy awans. Dlatego tak ważne w budowaniu lojalności pracowników jest indywidualne budowanie ścieżki kariery dla pracownika, a także organizowanie różnego rodzaju szkoleń. Będzie miało to nie tylko przełożenie na wyższe morale załogi, ale również wpłynie na rozwój przedsiębiorstwa, które zatrudniać będzie coraz lepszych specjalistów.

  1. Sprawiedliwość i wsparcie

To absolutna podstawa w każdym przedsiębiorstwie. Jeżeli pracownik ma się czuć dobrze w swojej pracy i być lojalny firmie, musi wiedzieć, że jego działania są oceniane sprawiedliwie i bez jakichkolwiek uprzedzeń. Powinien czuć przy tym wsparcie przełożonych, również w chwilach kryzysowych albo, gdy powinien mu się noga w trakcie realizacji jakiegoś zadania – błędy zdarzają się nawet tym najlepszym, dlatego każdy przedsiębiorca powinien mieć to na uwadze.

  1. Lojalność wobec pracowników

Trudno jest liczyć na lojalność pracowników, kiedy firma nie ma zaufania do swojego zespołu. Podstawowym błędem jest zwalnianie pracowników w celu cięcia kosztów, a jednym z wielu grzechów pracodawców jest zbyt częste kontrolowanie swoich podwładnych. Warto dać zatrudnionym trochę luzu i liczyć na ich kreatywność oraz uczciwość – poczują się wtedy docenieni i będą wiedzieli, że szef na nich liczy. A to motywuje do pracy i zacieśnia więzi z przedsiębiorstwem!

  1. Otwartość na pracowników

Jeżeli wciąż nie masz czasu wysłuchać pracownika albo nie dajesz mu informacji zwrotnej przez kilka godzin, mimo że potrzebuje on jej „na już” robisz krzywdę nie tylko jemu, ale też sobie i firmie. Podobnie jak w sytuacji, gdy nie chcesz zejść z przesadnie oficjalnego tonu relacji, który opiera się na „pan”, „pani”. Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy ludźmi, niezależnie od tego, jakie role w firmie pełnimy – wzajemna otwartość prowadzi do naturalności w relacjach i budowaniu lojalności pracowników.

  1. Wspólne cele oraz ideały

Firma jest projektem, w który pracownik chce się czuć zaangażowany. Pragnie być ważną częścią całości, a nie tylko stać na uboczu i przyglądać się. Dlatego musisz wdrożyć pracownika w swoje plany, pokazać mu, jakie są cele firmy i w jaki sposób pragniesz je zrealizować. A przy tym wskazać mu jego rolę i to, czego od niego wymagasz.

Pracuj na zaufanie pracowników i czerp z tego korzyści!

Zaufanie pracowników zdobyć trudno, za to bardzo łatwo ją stracić. Dlatego potraktuj to, jako długotrwały proces, coś, co przychodzi z czasem i pielęgnuj swoje relacje z podwładnymi. Przekonasz się, że przyniesie Ci to wiele dobrego!

Jeżeli znasz inne sposoby na to, by zdobyć lojalność pracowników – podziel się nimi w komentarzu. W końcu wszyscy dążymy do tego, by być perfekcyjnymi przedsiębiorcami!