dress code

12 Sty 2018

Dress code, czyli zbiór zasad wyboru właściwego stroju w biznesie!

Jak ważny jest wizerunek zewnętrzny w naszym codziennym życiu i biznesie? Czy biała koszula, odpowiedni kolor krawata bądź długość spódnicy może pomóc nam wywrzeć dobre pierwsze wrażenie i odnieść sukces? Jaki to jest właściwy dress code?

Ponoć dobre wrażenie można zrobić tylko raz! A „jak Cię widzą, tak Cię piszą”!

Na naszą ocenę przez innych bez wątpienia wpływa to, jak się prezentujemy. Czasami gesty, które wykonujemy i to jak wyglądamy staje się istotniejsze niż słowa, które wypowiadamy.

Warto o tym pamiętać podczas ważnych spotkań biznesowych czy pracy z klientem. Również będąc handlowcem niekiedy w pierwszej kolejności trzeba „sprzedać siebie”. Ponadto dobre pierwsze wrażenie może mieć kluczowy wpływ na możliwość zatrudnienia, dalszą dobrą współpracę czy wygranie negocjacji.

Czy nam się to podoba, czy nie, wygląd zewnętrznym ma olbrzymią siłę przekazu! Osoba, którą spotykamy po raz pierwszy, buduje sobie nasz wizerunek w swojej podświadomości na bazie tego, co widzi. Starajmy się więc, aby nasz wizerunek był profesjonalny i wiarygodny, ale także nie odwracał uwagi naszego rozmówcy od tego, co mówimy.

Przede wszystkim strój wyraża nasz stosunek do drugiej osoby. Świadczy o tym, czy podchodzimy do niej z szacunkiem i uznaniem. Wiele firm dba o wdrożenie odpowiednich standardów dla swoich pracowników i budowanie pozytywnego wizerunku. Inwestują w szycie jednakowych i dopasowanych garniturów dla całego zespołu, bo wiedzą, że to się opłaca!

Jeżeli wasze ubrania i dodatki do nich będą dopracowane, sprawicie dużo lepsze wrażenie. Inni uznają was za osoby uporządkowane, schludne, odpowiedzialne i potrafiące zadbać o wiele ważnych, a także mniej istotnych spraw. Niejednokrotnie pozwoli wam to osiągnąć dużo lepsze efekty w pracy – a zwłaszcza w sprzedaży czy relacjach z innymi.

Jaki efekt może wywołać Pierwsze Wrażenie?

Naszym wizerunkiem możemy wywołać – dosłownie – efekt Anielski albo Diabelski. Oba te „efekty” są rodzajem znanego w psychologii „efektu halo”, czyli odmianą podstawowego błędu atrybucji.

Efekt Anielski (inaczej „efekt Galatei”) stanowi automatyczną, pozytywną ocenę człowieka na bazie jego pierwszego wrażenia.

Efekt Diabelski (inaczej „efekt Golema”) odnosi się zaś do automatycznej, negatywnej oceny cech danej osoby podczas pierwszego kontaktu z nią.

Początkowe przypisanie komuś „dobrej” lub „złej” właściwości (dodanie komuś aureoli lub rogów), wpływa na tendencję do dalszego przypisywania mu kolejnych cech, zgodnych z pierwszym, emocjonalnym atrybutem, jakim go obdarowaliśmy.

Co to oznacza?

Otóż, kiedy „zewnętrznie” (powierzchownie) spostrzegamy kogoś pozytywnie lub negatywnie, zakładamy, że „wewnętrznie” (osobowościowo) również posiada on takie cechy. Przykładowo, jeżeli cenimy sobie kulturę osobistą oraz porządek, i spotkamy nowo poznaną osobę, która jest schludna i zadbana, automatycznie odbieramy ją pozytywnie, zakładając, że także ceni sobie ważne dla nas cechy. A dodatkowo jesteśmy skłonni przypisać jej dalsze pozytywne atrybuty, takie jak inteligencja czy uczciwość.

Jak „efekt halo” ma się do biznesu?

Z obserwacji wynika, że „efektem halo” można łatwo manipulować i wykorzystywać go – szczególnie w negocjacjach. Kiedy zna się najbardziej powierzchowne i popularne skojarzenia, można celowo oraz świadomie wywołać u kogoś pożądany efekt.

Równie często „efekt halo” stosowany jest w marketingu i reklamie. Niemal codziennie ulegamy mu podczas dokonywania zakupów. Wielokrotnie zdarza się, że ładne opakowanie wystarcza, abyśmy sięgnęli po dany produkt. Automatycznie sugeruje ono nam – dobrą zawartość towaru. Wynika z tego, że czasami wystarczy coś po prostu dobrze sprzedać – a raczej dobrze zaprezentować. Bo czyż średniej jakości danie w restauracji, wykwintnie i ładnie podane na przystrojonym talerzu, nie smakuje nam lepiej niż dużo lepszy posiłek, podany w gorszym stylu?

Na „efekt halo” należy, więc uważać, ale i potrafić z niego umiejętnie korzystać.  Ma on szczególne znaczenie podczas rozmów kwalifikacyjnych i biznesowych bądź ważnych negocjacji oraz przy tworzeniu ofert dla klientów i budowaniu wizerunku całej firmy.

Jaki jest dress code – czyli zbór zasad odnoszących się do właściwego doboru stroju –  w biznesie?

Strój, który wybieramy powinien być prosty, schludny i elegancki. Po prostu „z klasą”!

Warto postawić na podstawowe kolory – takie jak: biel, granat, czerń czy szarości. Koszulę – najlepiej wybrać tradycyjną – czyli białą. Choć dopuszczalne są też inne, jasne i stonowane odcienie. Jeżeli sięgamy po garnitur lub garsonkę, dobrze jest zwrócić uwagę na to, czy fason jest odpowiednio dopasowany do naszej figury.

Obuwie powinno być czyste, eleganckie i niezniszczone. Panie wybierające szpilki, nie powinny przesadzić z wysokością obcasów…

Nie tylko strój się liczy, ale i dodatki… Istotne jest, aby były dobrze dobrane i „nieprzesadzone”. Skarpetki z bohaterami kreskówek bądź apaszkę w zielone groszki lepiej odłożyć na inne okazje… Najczęstsze dodatki biznesowe to: dobry zegarek, krawat, delikatna i drobna biżuteria bądź neseser. Sięgając po torebkę lub aktówkę, należy zadbać o to, by nie przykuwała zbytnio uwagi otoczenia (na przykład urwanym paskiem, przetarciami czy nieczystością).

Poza ubraniem, należy zatroszczyć się o odpowiednio upięte bądź przycięte włosy, nieprzesadzony makijaż oraz czyste dłonie i paznokcie.

Nie tylko wygląd, ale i zapach może okazać się istotny. W związku z tym, najlepiej jest używać perfum o delikatnych i subtelnych nutach. Mocne i wyraziste wody toaletowe lepiej odstawić na później – nie każdemu musi przypaść do gustu wasz ulubiony i indywidualny zapach. Szkoda byłoby, jeśli ich woń odstraszyłby od was waszego biznesowego rozmówcę…

Dodatkowa sugestia dla Pań i Panów…

Drogie Panie, jeżeli zastanawiacie się, czy wybrać spódnicę czy spodnie, zdecydowanie postawcie na spódnice! Dlaczego? Wykazano, że kobiety noszące spódnice częściej odnoszą w biznesie sukcesy niż te, które chodzą w spodniach. W sferach biznesowych najlepiej sprawdzą się spódnice sięgające do kolan lub lekko za kolano.

Drodzy Panowie, kolor krawatu też ma znaczenie! Krawat, który wybieracie, a dokładnie jego kolor, dużo mówi na wasz temat i wysyła odpowiednie komunikaty. Jakie?

  • Kolor czarny – sygnalizuje, że jesteście poważni, dostojni, silni, zimni i tajemniczy.
  • Kolor niebieski – świadczy o waszej lojalności, inteligencji oraz uczciwości.
  • Kolor zielony – zwiastuje odprężenie, spokój, efektywność i bezkonfliktowość.
  • Kolor różowy – przypisuje wam cechy osób przyjacielskich, współczujących i swobodnych.

Nad efektem pierwszego wrażenia oraz wpływem wyglądu zewnętrznego prowadzone były liczne badania oraz dostępnych jest sporo pozycji z literatury i artykułów na ten temat. Dla osób szczególnie zainteresowanych tematem polecamy kilka cennych tytułów:

  • „Profesjonalny wizerunek. Droga do sukcesu.” Pang Li Kin – specjalista od wizerunku, uczy m.in., jakie kolory wybierać, aby osiągnąć wytyczone cele w biznesie. Udowadnia, że kolory mają ogromną moc wywoływania emocji, obrazują zamiary i stanowiska danej osoby, potrafią rozpraszać bądź skupiać uwagę rozmówcy oraz wywoływać pozytywne bądź negatywne uczucia.
  • „Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji.” Irena Kamińska-Radomska – o tym, jak znajomość manier w biznesie pozwala odnosić sukcesy i daje poczucie pewności siebie w działaniu.
  • „Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce” Grażyna Białopiotrowicz – czyli jak się ubrać i zachować by zrobić dobre wrażenie oraz stworzyć odpowiedni obraz swojej osoby.
  • „Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek” Renata Wrona – trenerka rozwoju osobistego i biznesu, podpowiada kobietom, jak czuć się pewnie oraz wyglądać odpowiednio by podkreślać swój profesjonalizm i nie tracić kobiecości.

Bardzo często to właśnie odpowiedni strój jest kluczem do sukcesu. Warto, więc nie tylko być profesjonalistą, ale i wyglądać na profesjonalistę. Bo strój także może wskazywać na profesjonalizm lub jego brak…