energia w pracy

21 Gru 2017

Jak dbać o odpowiedni poziom energii w pracy?

Pobudka o 6 rano, szybka kawa, śniadanie, samochód i kierunek na biuro. Brzmi znajomo? Z pewnością. Podobnie jak to, że po kilku godzinach pracy zaczyna brakować energii, a szare niebo i niekorzystne ciśnienie nie pomagają w jej odzyskaniu. Brak sił do pracy to bolączka wielu z nas i jest niebezpieczna zwłaszcza wtedy, gdy towarzyszy nam przez długi czas. Może prowadzić do wypalenia, coraz mniejszej ochoty na codzienne wstawanie rano i obieranie kursu na siedzibę firmy. Czy jest sposób, aby lepiej dbać o energię albo reaktywować siły do pracy? Oczywiście, a my podpowiemy Ci jak pracować, by unikać spadków energetycznych i by cały czas mieć dobre wyniki! Oto 8 sprawdzonych sposobów!

O odpowiedni poziom energii w pracy zadbasz, gdy:

1. Nie będziesz zasypywał się pracą

Niezależnie od tego, czy jesteś liderem grupy, pracownikiem produkcji, czy działu handlowego, z pewnością na Twoich barkach spoczywa sporo obowiązków. A im więcej mamy na głowie, tym trudniej przychodzi nam skuteczne realizowanie zadań. Już sama świadomość tego, ile trzeba zrobić jednego dnia jest męcząca, dlatego ważne jest odpowiednie rozplanowanie prac – na kolejne dni, tygodnie, a nawet miesiące. Nie rób wszystkiego naraz, stwórz harmonogram swoich działań i trzymaj się go. Dzięki temu Twoja praca będzie uporządkowana i dużo bardziej efektywna. A kiedy realizacja zadań przychodzi łatwo, zaś z tyłu głowy nie ma negatywnych myśli – zmęczenie nie pojawia się tak szybko.

2. Zaczniesz dzień od najtrudniejszych projektów

Jest to w pewnym sensie rozwinięcie punktu pierwszego. Myślisz wciąż o tym, że w końcu będzie trzeba zająć się tym najbardziej żmudnym i nieprzyjemnym zadaniem? W takim razie policz się z nim od razu po przyjściu do biura, nawet jeśli miałoby zająć Ci to kilka godzin. Nie otwieraj skrzynki pocztowej, zostaw mniejsze projekty albo to, co trzeba dokończyć z dnia poprzedniego. Zajmij się swoim największym wrogiem, bo myślenie o nim wymęczy Cię psychicznie, a na koniec dnia każda minuta z tym projektem będzie prawdziwą katorgą. Kiedy zaczniesz szybko, równie szybko skończysz i pozbędziesz się ciężaru. A przy tym – zachowasz mnóstwo (pozytywnej) energii.

3. Będziesz robić przerwy w pracy

Człowiek, choć wielu szefów lub klientów nie dopuszcza do siebie takiej myśli, to nie maszyna. Nie da się więc pracować przez 8 godzin na najwyższych obrotach, zachowując przy tym pełną koncentrację. Praca bez wytchnienia męczy najbardziej, demotywuje i sprawia, że efekty wcale nie są takie, jakich byśmy oczekiwali. Dlatego tak istotne jest oderwanie się, choćby na kilkanaście minut od swoich zadań. Kawa, rozmowa ze znajomym z biura (ale nie o pracy!), krótki spacer – wszystko to pozwala na regenerację i powrót energii.

4. Zadbasz o odpowiednią dietę

Na poziom naszej codziennej energii, nie tylko w pracy, wpływ mają dania, jakie spożywamy. A co jemy w pracy? Kajzerkę, bagietkę, drożdżówkę, płatki, coś na ciepło na bazie ryżu. Do tego cukier do kawy i kostka czekolady na poprawienie nastroju. Niestety – wszystko to jest źródłem węglowodanów, które powodują zmęczenie organizmu. Najlepiej, więc ograniczyć je i zastąpić witaminami oraz odżywczymi składnikami posiłków, które przywrócą energię.

Polecamy szczególnie:

  • jajka,
  • ryby i owoce morza,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • warzywa,
  • wysokiej jakości masło orzechowe.

Uwaga! Choć kofeina pobudza, jej przedawkowanie może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dlatego picie kilku filiżanek kawy w pracy nie jest najlepszym pomysłem.

5. Zachowasz dobre relacje ze współpracownikami.

Toksyczne relacje z ludźmi, z którymi spędzasz często więcej czasu niż ze swoją rodziną, nie są polecane i powodują chroniczne zmęczenie, a do tego złe samopoczucie. Dlatego dobra atmosfera w miejscu pracy jest niezwykle ważna – nie tylko po to, by tryskać energią, ale też mieć motywację do wspólnej, owocnej pracy.

Warto ograniczyć kontakt z ludźmi, którzy ciągle narzekają, rozpraszają i nadmiernie zwracają na siebie uwagę. Są przez to męczący, a nam zależy przecież na utrzymaniu odpowiedniego poziomu energii.

6. Będziesz odpoczywać w weekendy.

Weekend to czas, kiedy warto naładować akumulatory. Nie myśląc o pracy, spędzając czas z bliskimi i na czynnościach, które lubimy. Od piątkowego popołudnia, do niedzielnego wieczoru absolutnie omijaj źródła stresu, spróbuj się wyciszyć i dobrze bawić. Dzięki temu poniedziałek zacznie się dużo lepiej, a tydzień będzie przyjemniejszy niż myślisz!
A jeśli jesteś pracoholikiem i nie możesz wytrzymać dłużej bez pracy, jeden dzień pełnego odcięcia się od obowiązków służbowych (może to być np. niedziela) jest absolutnym minimum, aby nie nabawić się kłopotów zdrowotnych.

7. Poznasz swoje możliwości.

Umiejętne korzystanie z posiadanych zasobów energii nie jest łatwe, dlatego warto się tego nauczyć poprzez obserwację siebie. Sprawdź, co jest dla Ciebie najbardziej męczące i przetestuj, jak najlepiej odpoczywasz. Dzięki temu samodzielnie stworzysz sobie taki harmonogram dnia, aby cały czas utrzymywać energię na odpowiednim poziomie.

8. Wprowadzisz system nagród.

Poziom energii spada dużo wolniej, kiedy Twoja motywacja do pracy jest wysoka. A nic tak nie motywuje, jak nagroda za wykonaną pracę. Jak zastosować system nagród w praktyce? Bardzo łatwo – określ sobie mały cel, po którego osiągnięciu dasz sobie chwilę na coś przyjemnego. Praca nie tylko będzie wtedy efektywniejsza, ale i dużo przyjemniejsza.

To nasze sposoby na energię w pracy. Oczywiście jest ich wiele więcej i z pewnością każdy ma swoje metody. Jakie są Twoje? I jak sobie radzisz w okresie wytężonej pracy?