szef w pracy

15 Mar 2018

8 krytycznych błędów, które popełnia szef w pracy

Szef w pracy, czyli Boss, CEO, Prezes – jakby nie nazywać jego przydomku, to postać kluczowa. Mądry szef w pracy będzie dla swojej firmy, jak kapitan dla statku. Niemądry również, tylko szybko może ugrząźć na mieliźnie lub, co gorsza, zderzyć się z górą lodową. A niestety, nie każdy szef nadaje się do tej roli. Niektórym brakuje charakteru, innym umiejętności nawiązywania odpowiednich relacji z otoczeniem a jeszcze innym wyobraźni. Tego typu cech ciężko się wyuczyć i każda z nich może skutkować porażką firmy. Prezentujemy 8 błędów, jakie najczęściej popełniają szefowie…

1. „Porozmawiamy jutro”, czyli brak czasu dla pracowników

Szef w pracy ma zwykle dużo obowiązków, często najwięcej w całej firmie. Jednak nie oznacza to, że może być cały czas niedostępny. Wręcz przeciwnie – pracownicy często potrzebują wsparcia i muszą zostać wysłuchani. Ciągłe zbywanie ich, prowadzi do braku prawidłowego rozwoju firmy. Co więcej, pracownicy mający swojego szefa w pracy do dyspozycji, czują się pewniej i rośnie w nich poczucie zaufania. Zarówno do organizacji, jak i jej „kapitana”.

Warto w swoim harmonogramie pracy, zmieścić chociażby kilkadziesiąt minut dziennie, przeznaczonych dla pracowników. Może się zdarzyć, że pomoc szefa okaże się niezbędna i będzie decydowała o sukcesie lub niepowodzeniu dużej transakcji.

Uwaga! Najgorszy typ szefa, to szef wyalienowany. Nie budzi on zaufania i nie jest traktowany jako część zespołu!

2. „Nie ma czasu planować, trzeba działać!”, czyli pośpiech

Pośpiech jest najgorszym doradcą, szczególnie na szczeblu biznesowym. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą, czy większą firmę – musisz planować. Opracowanie strategii, to klucz do sukcesu. Niestety, wciąż wielu szefów nie ma na to czasu. Podobnie, jak na analizę problemów, które trapią firmę lub poznanie nastrojów bądź zmartwień załogi. Prowadzi to do podejmowania pochopnych i złych dla biznesu decyzji  oraz stopniowego psucia się atmosfery w firmie.

Stoicyzm i umiejętność zachowania zimnej krwi w najbardziej palących sytuacjach, to cechy prawdziwego szefa-lidera. Nie warto, więc działać spontanicznie i zbyt szybko.

3. „Przecież on dobrze wie, że ja cenię jego pracę!”, czyli brak pochwał dla pracowników

Warto na wstępie zastanowić się, co jest lepsze i co bardziej motywuje: pochwała za sukces czy krytyka za niedociągnięcia? Oczywiście, ludzie są różni, jednak lwia część z nas woli pochwałę, bo zwyczajniej jest ona przyjemniejsza i daje motywacyjnego kopa. Tymczasem, wielu szefów nie zdaje sobie sprawy, jak wykorzystać swoją pozycję, by zmotywować zespół. Pracownik wykonuje swoje obowiązki, nie tylko dla pieniędzy i satysfakcji, ale również dla zadowolenia swoich zwierzchników – warto o tym pamiętać! Czasami lepiej rzucić w kierunku osoby zatrudnionej, choćby krótkie świetna robota!, niż stwierdzić mogłeś to zrobić lepiej!.

Brak pochwał ze strony szefa, a co gorsza – nieustanna krytyka, prowadzą zatrudnionego pracownika do wypalenia zawodowego albo zmiany pracodawcy. A szkoda byłoby stracić jednego ze swoich największych specjalistów, prawda?

4. „Jesteś beznadziejny! / Jesteś wspaniały!”, czyli skrajne podejście do pracowników

W relacji pracodawca-pracownik nie chodzi tylko o chwalenie lub krytykę. To szereg czynników, jakie każdy szef w pracy powinien mieć rozpracowane, by odpowiednio wejść w relacje z zespołem. Bycie tyranem może być owocne na krótką chwilę, jednak z czasem doprowadzi to do odejście pracowników. Podobnie jest z byciem „szefem-przyjacielem”. Zwykle szef w pracy chce być lubiany, jednak nie można próbować osiągnąć tego na siłę, bo łatwo stracić wtedy szacunek załogi. Przede wszystkim szef w pracy powinien być przywódcą – wyrozumiałym, ale i takim, który potrafi uderzyć pięścią w stół. Warto, więc zachować równowagę w relacjach z pracownikami.

5. „Nowy będzie wiedział jak to zrobić”, czyli brak wdrażania pracowników

Poszukując nowych pracowników, zwykle kierujemy się ich kwalifikacjami i zatrudniamy tych, którzy mają je najwyższe. Niektórym szefom wydaje się, że dzięki temu z miejsca zaczną oni osiągać doskonałe wyniki i w mig zrozumieją strategię przedsiębiorstwa. W praktyce jest niestety odwrotnie. Nowy pracownik musi zostać wdrożony w projekty, bo inaczej nie będzie skuteczny. Trzeba pokazać mu, jak obsługiwać konkretne narzędzia i wyjaśnić, czego od niego oczekujemy. Wymaga to czasu, ale jest bardzo opłacalne.

6. „Nikt nie zrobi tego lepiej ode mnie”, czyli próżność

Stanowisko szefa powoduje u niektórych mocny przerost ego. Wydaje im się, że są najlepsi, niezastąpieni i właściwie sami powinni robić wszystko. Często taki szef deprecjonuje wyniki osiągane przez pracownika, dokonuje niepotrzebnych poprawek i negatywnie wpływa na jakość pracy zespołu. A swoim specjalistom trzeba zaufać i dać im szansę wykazania się – wszak nie da się zrobić wszystkiego samemu…

7. „Przecież ja już wszystko wiem”, czyli brak rozwoju

Z próżnością wynikającą z wysokiego stanowiska, idzie w parze również nierozwojowość. Bo skoro ktoś, wie już wszystko (przynajmniej w swoim mniemaniu), to dlaczego miałby jeszcze się dokształcać? Jestem szefem, więc już nic nie muszę! – takie podejście wbrew pozorom zdarza się bardzo często. A najgorsze, co może zrobić lider, to zaprzestać nauki. Tym bardziej, że każda branża zmienia się i ewoluuje. Z czasem może okazać się, że pracownicy zdobędą wyższe wykształcenie i kwalifikacje od swojego „nierozwojowego” szefa.

8. „Co ty mówisz, uda się, zróbmy to!”, czyli złe decyzje i brak umiejętności słuchania

Odporność na opinie innych, w szczególności podwładnych, to częsta cecha szefów-egocentryków. Nie słuchają specjalistów, idą w zaparte i w efekcie podejmują fatalne w skutkach decyzje. A przecież tak istotna jest w każdym biznesie współpraca, a do tego rozproszenie odpowiedzialności.

Szef w pracy jest jedną z osób, której najciężej się przeciwstawić czy zwrócić uwagę. Najlepiej byłoby, gdyby sam potrafił zauważać swoje błędy i pracować nad nimi. Nikt nie jest jednak osobą doskonałą i każdemu mogę zdarzać się potknięcia. Co jednak robić w sytuacji, kiedy szef notorycznie popełnia zbyt wiele błędów? Czy jedyną sensowną możliwością jest zmiana pracy? A może widzisz, ku temu inne asertywne rozwiązania…?

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=S9dSn&webforms_id=14553104″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]