11 błędów popełnianych przez właścicieli

01 Sie 2016

11 błędów popełnianych przez właścicieli małych firm

Prowadzenie biznesu przez właścicieli małych firm wiąże się z wielką odpowiedzialnością i ogromem pracy, jaką trzeba wykonać, aby nie tylko odnieść sukces, ale i utrzymać się na rynku. Jak pokazują badania, tylko 2/3 polskich firm działa dłużej niż pięć lat – reszta w większości upada w ciągu dwóch pierwszych lat. Problem ten dotyczy w szczególności właścicieli start-upów i niewielkich firm, których margines popełnienia błędu jest bardzo niewielki i trzeba uważać na każdy krok. A potknąć się bardzo łatwo, o czym przekonasz się z naszej listy 11 najczęstszych błędów, jakie popełniają właściciele małych firm.

Błąd nr 1 – Brak sprecyzowanego celu działania

Wielu właścicieli małych firm przed rozpoczęciem działalności, nie ma sprecyzowanego celu ani strategii działania. Brak im wytyczonego kierunku, w którym firma ma podążać oraz wizji, gdzie firma ma się znaleźć i co osiągnąć w przyszłości. Ustalając cel, warto kierować się koncepcją S.M.A.R.T. (ang. Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound). Zgodnie z nią, cel powinien być: skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie.

Błąd nr 2 – Brak zapisanego planu działania

I warto to podkreślić – zapisanego! Każdy, kto decyduje się na własną firmę, powinien mieć biznesplan i szczegółowo opisać wszelkie aspekty prowadzonej działalności. Takie planowanie pomaga w wyeliminowaniu potencjalnych problemów, z jakimi moglibyśmy się mierzyć po wejściu na rynek, a także w ustaleniu najważniejszych działań – zarówno tych krótko-, jak i długoterminowych. Co więcej – biznesplan może całkowicie odwieść od chęci założenia biznesu, kiedy okaże się, że nie będzie on dla nas opłacalny. Większość początkujących przedsiębiorców podchodzi do tej kwestii z dystansem, myśląc że jakoś to będzie. To niestety prowadzi do biznesowej katastrofy.

Uwaga – już po założeniu firmy warto zapisywać swoje plany, koncepcje i myśli. Dzięki temu łatwiej nam będzie wybierać te najlepsze rozwiązania!

Błąd nr 3 – Brak analizy konkurencji

Jak się uczyć, to od najlepszych, tymczasem wielu właścicieli małych firm o tym zapomina. Śledzenie działań konkurencji, czerpanie pomysłów z jej udanych akcji marketingowych czy też rozwiązań organizacyjnych, powinno być stałym elementem prowadzonej działalności. Warto obserwować tych, którzy osiągnęli sukces, bowiem pomaga to w optymalizacji działań, a także tych, którym kiedyś wychodziło, a teraz przeżywają niepowodzenia – dzięki temu nauczymy się na ich błędach. Brak analizy konkurencji wiąże się z tym, że nie będziemy wiedzieć jak funkcjonuje rynek, czego oczekują klienci i co można zrobić, by poprawić działania własnej firmy.

Błąd nr 4 – Brak analizy wyników

Problem ten dotyczy przede wszystkim większych przedsiębiorstw, gdzie przeprowadzanych procesów jest wiele, jednak nie omija też małych firm. Bez analizowania osiąganych wyników nie dowiemy się, co funkcjonuje prawidłowo, a co nie przynosi należytego efektu. Warto wiedzieć, gdzie popełniony został błąd, by nie popełnić go drugi raz – to jedna z podstawowych zasad, o których warto wiedzieć prowadząc własny biznes. Szczególnie istotna jest analiza działań marketingowych i śledzenie konwersji.

Błąd nr 5 – Brak obecności w Internecie i social media

Małe firmy nie mają wielkich możliwości związanych z działaniami marketingowymi. Doskonałą opcją dla nich jest promocja w Internecie i mediach społecznościowych, gdzie znajduje się wiele narzędzi pozwalających wybić się ponad konkurencję. Wielu przedsiębiorców o tym zapomina albo po prostu o tym nie wie. Nie tylko nie korzystają oni z pozycjonowania, marketingu szeptanego czy kampanii AdWords, ale nawet nie posiadają własnej strony internetowej. A to w dzisiejszych czasach gwóźdź do trumny dla każdego biznesu.

Błąd nr 6 – Niewłaściwy target

Sprawdzone działania marketingowe i stosowanie najlepszych narzędzi do pozyskiwania klientów nic nie daje, jeżeli kierujemy działania promocyjne do niewłaściwej grupy odbiorców. Wielu właścicieli małych firm uważa, że określenie tzw. persony, a więc potencjalnego klienta, który mógłby być zainteresowany naszą ofertą, nie jest potrzebne, bowiem wystarczy prowadzić działania marketingowe na szeroką skalę. Jak pokazuje praktyka, lepiej poświęcić nieco funduszy na odszukanie targetu, niż stracić jakiekolwiek szanse na sprzedaż produktów lub usług.

Błąd nr 7 – Robienie wszystkiego samemu

Właściciele małych firm podchodzą do swojego biznesu bardzo emocjonalnie, bez dystansu. Wielu z nich woli samemu zajmować się sprzedażą, marketingiem, administracją, księgowością i wszystkim innym. Powoduje to zastój i prowadzi nieuchronnie do upadku, ponieważ nie zajmują się tym, co powinno być dla nich najważniejsze. Warto zaufać pracownikom i nie bać się korzystać z outsourcingu – jeżeli zadbamy o odpowiednie kwalifikacje swoich pomocników, wszystko będzie dobrze.

Błąd nr 8 – Pasja ponad interesy

Czerpanie przyjemności z prowadzonego biznesu i możliwość robienia na co dzień tego, co się lubi, to prawdziwe szczęście. Jednak, kiedy przedkłada się to nad zyski, może zrobić się niebezpiecznie. W wielu przypadkach, szczególnie w start-upach, dochodzi do sytuacji, w której rezygnujemy z bardziej dochodowego zlecenia, bowiem jest mniej interesujące od tego, za które otrzymamy mniejsze wynagrodzenie. Z czasem może to doprowadzić do problemów finansowych firmy.

Błąd nr 9 – Brak oszczędności

Doświadczeni przedsiębiorcy wiedzą, że brak oszczędności, które mogłyby pokryć koszty działalności w trudniejszych chwilach, są niezbędne. W przypadku małych, szczególnie początkujących firm, często się o tym zapomina – pod wpływem jednego sukcesu rozwijamy skrzydła, myśląc że tak już będzie zawsze. Tymczasem kolejny miesiąc okazuje się mniej dochodowy i brak zaoszczędzonej gotówki może przynieść wiele kłopotów.

Błąd nr 10 – Niewłaściwe budowanie marki

Wielu właścicieli małych firm nie przykłada większej wagi do detali związanych z wizerunkiem, takich jak logotyp, nazwa czy slogan reklamowy. Tymczasem to wartość dodana, która może wyróżnić nas na tle innych firm, co szczególnie w przypadku małych firm jest niezwykle istotne.

Błąd nr 11 – Brak wiedzy podatkowej, finansowej i prawnej

Nieznajomość prawa szkodzi – i powiedzenie to sprawdza się również w kontekście prowadzenia biznesu. Początkujący przedsiębiorcy i ci kierujący małym biznesem, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wiele mogą zyskać poszerzając swoją wiedzę z zakresu prawa czy podatków. A nie wiedza o tym, jak działają poszczególne mechanizmy, może narazić właścicieli małych firm na wiele problemów.